Sunday, August 05, 2007

لا اله الا الله



كنت بجهز نفسي اني اعمل بوست جديد

وقلت اخش اشوف الحياة عند الناس عاملة ايه

ومين كاتب جديد ومين لسة بيبكي علي القديم

احيانا بخش علي المدونات اللي مش عندي في اللينكات

واللي بخشها من خلال التعليقات القديمة اللي جاتلي

كان في بنت علقت عندي اكتر من مرة وكنت بعلق عندها برضه

اول ما شوفت تعليقها عندي قلت اروح ازورها اشوف ايه اخبارها بقالي كتير مش زرتها

دخلت عندها وبعدين لقيتها كاتبة بوست انها عيانة
قلت شافاها الله وعافاها

دخلت ع التعليقات لقيت ناس كاتبه ان لله وانا اليه راجعون

بالمختصر البنت دي توفاها الله

اسمها شيماء
مدونتها اسمها شيكو اونلاين

ربنا يرحمها يارب

ياريت الكل يقرالها الفاتحة ويدعو لها بالمغفرة والرحمة ورضوان الله عليها

وياريت كلنا ندعي لها
ونقول امين

اللهم اغفر لشيماء وارفع درجتها في المهديين
واخلفها في عقبها في الغابرين
واغفر لنا يارب العالمين
وافسح لها قبرها ونور لها فيه

اللهم امين

اللهم اغفر لها وارحمها وعافها واعف عنها واكرم نزلها ووسع مدخلها
واغسلها بالماء والثلج والبرد
ونقها من الخطايا كما نقيت الثوب الابيض من الدنس
وابدلها دارا خيرا من دارها واهلا خيرا من اهلها
وادخلها الجنة واعذها من عذاب القبر وعذاب النار
اللهم امين

اللهم اغفر لحينا وميتنا وشاهدنا وغائبنا
وصغيرنا وكبيرنا
وذكرنا وانثانا
اللهم من احييته منا فاحيه علي الاسلام
ومن توفيته منا فتوفه علي الايمان
اللهم لا تحرمنا اجره ولا تضلنا بعده

اللهم امين

اللهم ان شيماء في ذمتك وحبل جوارك
فقها من فتنة القبر وعذاب النار
وانت اهل الوفاء والحق
فاغفر لها وارحمها انك انت الغفور الرحيم
اللهم ان امتك ابنه عبدك تحتاج الي رحمتك
وانت غني عن عذابها
ان كانت محسنة فزدها في حسناتها
وان كانت مسيئة فتجاوز عنه
انك انت الغفور الرحيم
اللهم اعذها من ذاب القبر
اللهم اعذها من عذاب القبر
اللهم اعذها من عذاب القبر

اللهم اجعلها فرطا وذخرا لوالديها
وشفيعه مجابة
اللهم ثقل بها موازينهما واعظم بها اجورهما
والحقها بصالح المؤمنات والمؤمنين
واجعلها في كفاله ابراهيم وقها برحمتك عذاب الجحيم

اللهم امين

ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
انا لله وانا اليه راجعون

ربنا يرحمك يارب
اللهم اغفر لموتانا اجمعين

Labels:

60 Comments:

Blogger warDaya said...

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
رغم اني ماعرفش البنت دي ولا اعرف اي حاجه ف اي حاجه
بس بجد اتصدمت

ماقدرتش اكمل قرايه...جسمي كله مقشعر وقلبي واجعني...
سبحان الله...

Sat Aug 04, 10:19:00 PM GMT+3  
Blogger صاحب البوابــة said...

والله يا سمراء

الموضوع ده هزني فعلاً

انا قعدت اكثر من نص ساعة فاتح مدونتها ومذهول

الموت قريب لينا جدا واحنا مش حاسين

بجد انا تألمت لما شفت مدونتها

انا لله وانا اليه راجعون

اسأل الله ان يرحمها

وان يدخلها فسيح جناته

:(

Sat Aug 04, 10:26:00 PM GMT+3  
Blogger حــكــايــة said...

لا اله الا الله
لا حول ولا قوة الا بالله

انا معرفهاش بس لما قريت قلبى وجعنى اوى

ربنا يرحمها و يغفر لها و يجعل قبرها روضة من رياض الجنة و يبدل سيئاتها بحسنات و يجعل لها نور فى قبرها و يرها مقعدها من الجنة فى قبرها
ربنايعفو عنها و يرفع درجتها يجعلها جارة النبى فى الجنة
آمين آمين
لا حول ولا قوة الا بالله

ربنا يرحمنا كلنا و يغفر لنا و يحسن خواتمنا و يرزقنا الجنة برحمته

Sat Aug 04, 11:15:00 PM GMT+3  
Blogger mariam said...

لا حول و لا قوة الا بالله
ربنا يرحمها
و يجعل مثواها الجنه يا رب
و يصبر اهلها
ربنا يغفر لها و يرحمها آمين

Sun Aug 05, 12:40:00 AM GMT+3  
Blogger NeRmeeN said...

لا حول ولا قوة الا بالله
ايه يا انجى اغيب كده عن مدونتك اجى الاقى نعى :(

ربنا يرحمها يا رب رحمة واسعة

وجزاكى الله خير ان انتى كنتى سبب فى ان ناس كتير تدعلها

وربنا يهدينا جميعا

تحياتى

Sun Aug 05, 01:00:00 AM GMT+3  
Blogger يا مسافر وحدك said...

انا عايز ابكى
مش هقدر اتكلم
ربنا يرحمها

Sun Aug 05, 01:16:00 AM GMT+3  
Blogger mohand said...

السلام عليكم
أمــــــــــــــــــــين

بجد احزنني اللي حصل دا

شعور غريب كده

حسيت بيه

مش عارف دا ايه
ربنا يرحمها

Sun Aug 05, 01:29:00 AM GMT+3  
Blogger ahmed mefrh said...

شفاها الله و عفاها
اخوكم
ابو مفراح

Sun Aug 05, 01:34:00 AM GMT+3  
Blogger the only thing better than love is freedom said...

allah yer7amha
m3lesh heya de sonnet el 7ayah
el moot howa el 7a2e2a el wa7eda fe 7ayatna we ma3 zalek mesh 2adren nesada2h
heya de el 7ayah de7keten we ahhh

salamat ya 3aroset el nil

Sun Aug 05, 02:14:00 AM GMT+3  
Blogger P R I N C E S S said...

من فترة دخلت عندها و كنت بتمنالها الشفاء العاجل

سبحان الله دلوقتي بتمنالها المغفرة و الرحمة من رب العالمين

البقاء لله وحده

واللهم ارحمها و و اغفر لها زنوبها يا رب العالمين و اسكنها فسيح جناتك هي و كل المؤمنين

امين يا رب العالمين

Sun Aug 05, 02:25:00 AM GMT+3  
Blogger S H A H said...

ابو مفراح شكله لسة مصحيش من النوم


سمراء النيل
----------
والله انا قلبي انقبض اول ما سمعت الخبر, لسة كنت بدعيلها بالشفاء

و النهاردة اقرالها النعي ده

اللهم ارحمها و ارحم سائر المؤمنين يا رب العالمين

امين امين امين

Sun Aug 05, 02:30:00 AM GMT+3  
Blogger همس الليل said...

لله ما اعطى ولله ما اخذ
إن العين لتدمع والقلب ليحزن
وإن لفراقك لمحزونون

إن لله وإن إليه راجعون

اللهم ارحمها
واحسن ختامنا اجمعين
ولا تقبضنا على معصيه وتجاوز عن هفواتنا وسيئاتنا

آمين
...........

علامه من علامات الساعه الصغرى
موت الفجأه
وموت الشباب
يارب اللهم اهدى قلبنا ونور بصيرتنا وتجاوز عن هفوات الشباب

...........
انا معرفتهاش الا منك يا سمرا لانى بصراحه مش بدخل مدونات
الا ان الموت ليه رهبه

وكنت مريت بالموقف دا من خلال روان الله يرحمها افتكر سمعتى عنها من ضياء
واثر فيا اوى الموضوع وموتها فى الوقت دا

شكرا ليكى يا انجى انك جمعتى الناس دى عشان يدعولها كله فى ميزان حسناتك ان شاء الله

بعيد عن الموضوع دا انتى بتفكرينى ببيت العيله
بيتلاقو فيه كل القرايب بشتى اتجاهات تفكيرهم
وبيعرفو منو اخبار بعضهم ويطمنو على بعض وفى الشده يتجمعو

قلبك دايما طيب ربنا يجعل دايما قلبك شفاف

Sun Aug 05, 03:00:00 AM GMT+3  
Blogger شمعة أمـــــل said...

لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
انا لله وانا اليه راجعون
رحمها الله وادخلها فسيح جناته

Sun Aug 05, 04:46:00 AM GMT+3  
Blogger 3aSef said...

لا حول ولا قوة الا بالله
انا لله وانا اليه راجعون
اتمنى بس هاي تكون رسالة لكل انسان
يتقى الله بما يفعل بحياته
سواء مع الناس
او ع البلوج
او مع اسرته واصداقه
ولا حول ولا قوة الله العلي العظيم
والله يهدينا جميعاً

3asef

Sun Aug 05, 06:52:00 AM GMT+3  
Blogger Doaa Ebrahim Aaql said...

اللهم آمين
اللهم اغفر لها واسكنها فسيح جناتك

تحياتى ليكى على اهتمامك
وجزاكى الله خيرا

Sun Aug 05, 08:27:00 AM GMT+3  
Blogger Mirage said...

ربنا يرحمها ويرحمنا جميعا

Sun Aug 05, 08:52:00 AM GMT+3  
Blogger Hadota ... حدوتة said...

اللهم ارحمها واغفر لها ولكل موتى المسلمين
انا صحيح معرفهاش بس الخبر اثر فيا اوى :(

Sun Aug 05, 11:47:00 AM GMT+3  
Blogger ZaHrAt El3eN said...

الله يرحم امتنا حينا وميتنا
اللهم ارحها واغفر لها ذنوبها وخطايها
ونقها من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الابيض من الدنس
اللهم اجعل قبرها روضة من رياض الجنه ولا تجعله حفرة من حفر النار

Sun Aug 05, 01:13:00 PM GMT+3  
Blogger محمد حمدي said...

انا عرفت من رغايين . سبوت من خلال تدوينتهم الى ظهرت على مجمع بلوجرز تايمز .. ومتعرفيش الموضوع دة أثر ولسه مأثر فيا أد ايه ..

ربنا يرحمها

Sun Aug 05, 01:39:00 PM GMT+3  
Blogger islamz said...

لا حول ولا قوة الا بالله .. ربنا يرحمها
انا صحيح معرفهاش بس بجد اثرت معايا اوى
ربنا يرحمها ويغفرلها ..
انا لله وانا اليه راجعون

Sun Aug 05, 03:34:00 PM GMT+3  
Blogger عروس البحر said...

الله يرحمها يا رب العالمين
لا حول و لا قوة الا بالله

Sun Aug 05, 04:53:00 PM GMT+3  
Blogger ذكريات said...

الله يرحمها ويبدل سيئاتها حسنات ويغسلها بالماء والثلج والبرد ويجعل قبرها روضة من رياض الجنة
وجزاكى الله خير يا سمرا

Sun Aug 05, 05:40:00 PM GMT+3  
Blogger  بسمه عبدالباسط said...

أنا مررت ليكى تاج حملة أنترنت بلا حدود ياريت تشوفيه وتاخديه

Sun Aug 05, 05:49:00 PM GMT+3  
Blogger ody911 said...

إنا لله وإنا إليه راجعون

Sun Aug 05, 09:15:00 PM GMT+3  
Blogger Unknown said...

لا أله الا الله أنا لله و أنا أليه راجعون
طب ما حدش يا جماعة يعرف أيه حكاية و فاتها كانت تعبانة و لا أيه ؟
و الله أنا حزنت أوى ربنا يرحمها يا رب

Sun Aug 05, 09:16:00 PM GMT+3  
Blogger فريدة... said...

ان لله وان اليه راجعون

ولا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم

Sun Aug 05, 10:22:00 PM GMT+3  
Blogger No Fear said...

السلام عليكم
إنا لله و إنا إليه راجعون
ربنا يرحمها و يرحم جميع أمواتنا يارب
و يرزقها الجنة و يجعل قبرها روضة من رياض الجنة يارب
و يرزق أهلها الصبر في مصيبتهم


بصراحة معنديش الشجاعة إني أروح المدونة بتاعتها

Sun Aug 05, 10:51:00 PM GMT+3  
Blogger سندباد said...

امين
ربنا يجعله في ميزان حسانتك

Mon Aug 06, 12:51:00 AM GMT+3  
Blogger reri said...

لا إله إلا الله
لا حول ولا قوة إلا بالله
ربنا يرحمها
ويغفر لها
أحاسيس غريبه أوي حسيتها
حزن وتعجب
لما دخلت مدونتها
مع اني مش عارفاها

ربنا يرحمها

Mon Aug 06, 01:20:00 AM GMT+3  
Blogger linda said...

ان لله وان اليه لراجعون

بجد وجعتني اوي ......يارب يرحمها ويتوالاها بمغفرتو يارب

وجزاك الله كل خير ياانجي عشان الموضوع دا وعشان اخدتي فيها الأجر

كلنا بندعيلها وبنجازيك بشكرنا

Mon Aug 06, 01:43:00 AM GMT+3  
Blogger حصان بري said...

انا لله وانا اليه راجعون
اللهم اجعل قبرها روضه من رياض الجنه
مش عارف ليه دايما بننسي او بنتناسي فكره الموت
او شايفين اننا لسه شباب
وفاه شيماء بجد هزتني شخصيا بقوه
يمكن ماكنتش اعرفها
بس كلامها واحساسها بقرب الموت
وكلام اخوها
كل ده هزني بجد
اللهم احسن خاتمتنا جميعا

Mon Aug 06, 02:01:00 AM GMT+3  
Blogger احساس لسه حى said...

عزيزتى
جزاك الله خير
لاكن اكيد ربنا رحمها بموتها
لو كانت وحشة يبقا رحمها من السيئات اللى ممكن كانت هتعملها وهو عارف ويمكن يغفرها
ولو كانت كويسة يبقا رحمها من دنيتنا وهيسعدها فى اخرتها
سلام

Mon Aug 06, 07:06:00 AM GMT+3  
Blogger mohamedgado said...

انا اول مره ازور مدونتها لما قريت البوست ده
واتاثرت جامد جدا باخر بوست هى كتبته
سبحان الله
ولا تدرى نفس ماذا تكسب غدا وما تدرى نفس باى ارض تموت
لا اله الاالله
اشكرك على اهتمامك بالموضوع ده
هى دى فعلا الاخلاق العاليه
تحياتى

Mon Aug 06, 12:20:00 PM GMT+3  
Blogger catroz said...

لا حول ولا قوه الا بالله

لا حول ولا قوه الا بالله

...........:(

Mon Aug 06, 01:45:00 PM GMT+3  
Blogger دينا فهمي said...

لا حول ولا قوة إلا بالله
بجد احساس صعب أوي

ربنا يرحمها يا رب

Mon Aug 06, 03:00:00 PM GMT+3  
Blogger 3rby said...

دعتلها
معلش مش باعلق عشان جهازي بايظ وبنزل نت

Mon Aug 06, 04:31:00 PM GMT+3  
Anonymous Anonymous said...

لا الاه الا الله
لفته جميلة منك انك تطلب ممن يقرا مدونتك الدعاء لها وقراءة الفاتحة جزاك الله خيرا

Mon Aug 06, 06:51:00 PM GMT+3  
Blogger YHYيــوســف الـمصـرى said...

انا لله وانا اليه راجعون
البقاء لله
الله يرحمك يا شيكو

Mon Aug 06, 08:29:00 PM GMT+3  
Blogger كرياكو said...

اللهم امين

انا لله وانا الية رجعون
ربنا يرحمها
ويرحم كل المسلمين جميعن
فعلا شى يحزين الجميع

Mon Aug 06, 10:43:00 PM GMT+3  
Blogger khobayb said...

ربنا يرحمها
ويكتبلها الفردوس الأعلى
ويعتقها من النار
ويغفر ويتجاوز

اللهم آمين

ولنا بمثل
اللهم لا تقبضنا على معصية !!

Mon Aug 06, 11:11:00 PM GMT+3  
Blogger سهر الليالى said...

ان لله وان اليه راجعون البقاء لله وحده
لمسه جميله منك قوى يا سمراء
تحياتى

Mon Aug 06, 11:21:00 PM GMT+3  
Blogger عبسميع said...

مش عارف اقول ايه
الموضوع مأثر فيا جامد
هي لحظات قصيرة جدًا تفرقنا عن تسليم الروح
منذ أيام كانت هذه المدونة موجوده في الحياة
والآن غادرتها إلي المكان الذي لن تغادره أبدًا
رحمها الله
اللهم آمين

محمد

Tue Aug 07, 12:53:00 AM GMT+3  
Anonymous Anonymous said...

العبد لله عامل محاولة تحتاج للدعم
لتأصيل وعي حقيقي بالهوية المصرية
من خلال سـرديات مصرية نلقي الضوء على التراث المصري ومفاتيح الشخصية المصرية بقراءة غير منحازة لهذا التراث
التجربة لسه في أولها ستتدعم بكم

Tue Aug 07, 01:06:00 AM GMT+3  
Blogger http://kasperb4.blogspot.com/ said...

انا فعلا عرفت الخبر امبارح تقريبا وحاجة بجد تخلي الواحد يقف وقفة مع نفسه ويفكر ف حياته وأفعاله
دخلت مدونتها وقلت لنفسي ف يوم من الأيام مدونتي بردو هتبقى مدونة ميت
شيء صعب جدا والموت أقرب مما نتخيل
إنا لله وإنا إليه راجعون

-------------
شكرا جدا على اهتمامك بالاستقصاء وابداء رأيك

Tue Aug 07, 01:13:00 AM GMT+3  
Blogger ساعه الغروب said...

انجى بجد مش لاقيه اى كلام اقوله


لا اله الا الله

ربنا يرحمها ويغفرلها

انا لله وانا اليه راجعون

Tue Aug 07, 02:11:00 AM GMT+3  
Blogger انكسارات .. احمد البوهى said...

This comment has been removed by the author.

Tue Aug 07, 01:55:00 PM GMT+3  
Blogger انكسارات .. احمد البوهى said...

لا اله الا الله
رحلت عنا وتركت لنا كلمات لن تموت
الا اذا متنا.. معها
سمراء.. الموضوع مؤثر جدا لانه يطرح الاف التساؤلات التى نهرب ربما من مواجهة انفسنا بها
***
العمر اجل
والكلمة وتر احساس
وسفينة حزن بتوصل
بين الموت وجروحها
والناس بتصبر روحها
بزكرى ...الناس

***
تحياتى

Tue Aug 07, 01:59:00 PM GMT+3  
Blogger شيماء الجيزى said...

اللهم امين يارب العالمين

موضوعك اخرجنى من سبات يا انجى ..حسيت انى مخذله عبيطه غبيه فى حزنى على نفسى

اختى شيماء
فى ذمة الله يا عزيزة ..اننى لم اعرفك كثيرا
كانت بضع تعليقات

لكن كمن توفى لى عزيز على القلب

التدوين حياة ..وهذا هو حزنه

انا فى حزن شديد ..

صاحب البواية

انا تقريبا عملت زيك

ولقيتنى كلمتها قبل كده

حسيت ..انى انا

انا فعلا اتهزيت زى مقولت فى كلامك وتعليقك

لنا الله

اللهم اسكنها فسيح جناتك وارحمها برحمتك الواسعه

وإنا لله وإنا اليه راجعون

Tue Aug 07, 04:04:00 PM GMT+3  
Blogger لسه بعقلى said...

البقاء لله
اسفة يا سمرا لكن انا محتاجة رايك ضرورى فى البوست الجديد بتاعك بما اننا مخطوبين زى بعض
ارجوكى ما تتاخريش فى الرد شكرا

Tue Aug 07, 06:29:00 PM GMT+3  
Blogger اسكندراني في الغربة said...

انا لله وانا اليه راجعون
رحمها الله وادخلها فسيح جناته

Tue Aug 07, 07:38:00 PM GMT+3  
Blogger . said...

والله انا تصدمت وقريت بوستها ومكنتش اعرف انها اتوفت انا مصدومة

Tue Aug 07, 09:44:00 PM GMT+3  
Blogger tar7elba7r said...

ربنا يرحمها.......مجنون مين عاش فيها و فاكر انه هيفضل فيها....و على فكره الدعاء حلو بجد ..مسنى

Tue Aug 07, 10:39:00 PM GMT+3  
Blogger rosealia29 said...

لا حول ولا قوة إلا بالله ..


ربنا يرحمها برحمته ..




ربنا يباركلك ..

Wed Aug 08, 07:37:00 AM GMT+3  
Anonymous Anonymous said...

اللهم ارحمها رحمة واسعه من عندك
شكرا يا سمرا على النعى والدعاء وجزاك الله خيرا
ربنا يرحمها

Wed Aug 08, 02:36:00 PM GMT+3  
Blogger بيجاسوس المصرى said...

اختى العزيزة انجى

البقاء لله
فكنت قد قرأت قبل بداتى بالمنحة انها كانت مريضة و قد علمت خبر وفاتها
ارجو ان نقدم لشيماء شيئا نتذكرها بها دائما
http://pegasuselmasry.blogspot.com/2007/08/blog-post_08.html

ارجو الدخو على الموضوع على انجى
و انا لله و انا اليه راجعون

Wed Aug 08, 07:13:00 PM GMT+3  
Blogger kafrawy said...

للة مااخذ وللة مااعطى
و لانقول الا مايرضى ربنا


_ان العين لتدمع وان القلب ليحزن
وانا لفراقك لمحزنون ياشيماء_

Thu Aug 09, 02:19:00 AM GMT+3  
Blogger eldoctor said...

تعليق بسيط ..
ذكرى الاربعين او الخمسين او اى حاجو مرتبطة بعدد غير موجودة عند المسلمين .. فلا يجوز الابتداع فى الدين.. ذكرى الاربعين هى عادة فرعونية قديمة فهى الفترة بين وضع الجثمان فى املاح النطرون حتى جفاف الجسد للتحنيط ... فرجاء اعادة النظر فى موضوع البانر الموضوع لذكرى الاربعين .. جزاك الله خيرا و هدانا و اياك الى الحق

Wed Aug 15, 08:57:00 AM GMT+3  
Blogger zoz said...

ربنا يرحم البنت دى ويرحم موتى لمسلمين كلهم

Thu Aug 16, 03:15:00 AM GMT+3  
Blogger fankosh said...

والله انا زعلت عليها مع اني ما اعرفش عنها حاجة ولا ااعفرها ولا اعرف مدونتها

Fri Aug 17, 12:14:00 AM GMT+3  
Anonymous Anonymous said...

سمراء النيل ضغطت على لينك مدونتك من مدونة تانية ولقيتنى باقرا بوست ورا بوست لحد الاخر صدقينى احيانا باحس انى زيك بس باهرب من عيلتى الجديدة لعيلتى القديمة لان فى القديمة حميمية ودفء اكتر
اتمنى لك الدف والحميمية وتعويض كل المشاعر اللى فقدتيها فى عيلتك الجديدة فى الزواج ان شاء الله ... وكنت عايزة اعلق على نفسى اسكن عند ربنا انا كمان نفسى بس يا ترى هاخد معايا ايه ونا رايحة له لسه مش مستعدة يا رب يسر لى اخد حاجة ترضيك

رباب

Sun Nov 11, 09:38:00 PM GMT+2  

Post a Comment

<< Home