Wednesday, February 28, 2007

هؤلاء قابلتهم

الايدي الخفية
لن اتحدث عن القارئ الخفي ولا حتي عن اللهو الخفي
بل ساتحدث عن يد
يد حانية خفية تمتد اليك , التي تطل من ابعد مكان وتجتاز كل ما يعقيها لتربت علي كتفيك , لتمسح دمعة لك حائرة علي تلالك
لسان خفي يقرء وليس يكتب ولا يسمع لتدرك بان ذلك العالم البغيض ما اصبح بغيضا بعد الان
هذا العالم الموحش ما عاد موحشا ولكنك فجأة تحاط بتلك الايادي الخفية التي تقتحم خلوتك ووحدتك القاسية لتجد انك تسلم علي ايدي ليست لك وليست لاقاربك ولكنهم اصدقاء ليست لديهم مصلحة ما والتي تجتاز وتكسر تلك الشاشة الكبيرة لتجد لمسة دفء في اصابعهم
تلك الشقية المتمردة " ما علينا" التي سرعان ما اصبحت صديقتي تبكي اذا تحدثت وتسعد اذا ابتسمت , كلما احتاجتها وجدتها .. عندما تحدثت معها كانت دموعها الحانية بمثابة الماء الذي اذاب نارا بقلبي ,, تلك الدموع التي اذرفتها من اجلي علمتني بها ان هناك بشر قد يشعرون مثلي ويبكون بعد ان فقدت البشرية قدرتها علي البكاء
تلك الحرة الخفية التي ما رأيتها الا مرتين .. هي لا تتحدث كثيرا لكن يدها الخفية وفلسفتها تسوقني الي عالم اشعر فيه بفلسفة جبارة تأخذني في عالم اشعر فيه باني انا فعلا حرة
وصغيرتي التي تلقب ارضها بصحراء واسعه مرحة , حزينة. مشاكسة, تداعب شفتاي دائما بابتسامة واسعه كلما لمست يديها الخفية وتعلمت منها مقولتها الشهيرة بان لا وجود لحب
بدئت في الايمان بذلك ,.. :)) وتذكرت طولها الفارع الذي اكتشفت بسببه مدي وصولي للارض بالنسبة لها
وتلك حديثة الصداقة التي اكتشفت بانها تكشف جانب من جوانبي ,, تلك التي اخدت نفسي لتصبح هي نفسه ., وهي لا تنتظر احدا بعد الان لانها اصبحت ملكا له ومعه , تلك المتمردة ايضا الصغيرة التي ادهشتني قدرتها علي اخفاء ما بها من احزان في ضحكة صافية بريئة تذكرني بنفسي في اخفاء صرختي في صمتي
لابد لي ان اذكر تلك الام الخفية التي ظهرت لي فجأة وظهرت يديها لارض الواقع لتمثل لي قبضة حنونة علي يدي الصغيرة , تمثل لي اصابع تمسح علي ظهري بحنية ام لاشعر فيها اني طفلة مدلله , تلك التي تمثل نساء الشرق والتي ظلت تبكي لاجلي وتبحث عني متوجهه الي جميع الايادي للبحث عني
وتلك التي أتتني بدستورها تلك الحزينة الهادئة العاشقة فما رايت يديها الخفيتين الا مرتين ولكني اكتشفت بانها تمثل جزء حقيقي من جسد ولدت له يد حانية واذن صاغية وابتسامة صافية تكاد تمحي حزن وتتذكر قصة عشق كتبت
تلك الهامسة الحزينة التي اكتشفت بانها ترافق احزاني , تلك الجميلة الفاتنة التي غابت عني وشعرت بانها انا ,, فلا تقلقي يا هامستي سياتي لك يوما تشعرين فيه بيد خفية واحدة تملكك وتغير مسار حياتك , وها انا امد لكي يدي الخفية لعلها تكون لك رحيمة وتشعر بامواجك الثائرة
فلن يتوحد معك احد ولن يحتضنك غير يدك الحقيقية
ووسط كل احزانك وشعورك بانك وحيد وان جميعهم قراء لكلام اعتبره انا خيال علمي ,و نعم حديثي عن الحب خيال علمي.. حتي يقتحم عالمي الصامت رسالة ما من ساعه غروب لتملأ حياتي شروق بامل .., شروق بعشق وحب . تلك الفتاة الطويلة التي احبتني دون رؤيتي وامتدت الي بيدها الخفية لتنزعني من عالم ساذج ,, لعالم اشعرتني به انه طاهر لأتعلم منها واصبح انا لسانها ولسان حالها ... اني احبك في الله
تلك السمراء التي ارادت استعارة اسمي وفضلت بان تكون فقط انسانة ,, دخلت عالمي الغامض ورسمت ابتسامة عريضة والاعجب بانها حفرت ضحكة تكاد تسمع رناتها وتطير من بين شفتاي فراشة السعادة ,, تسأل علي وتحبني علمتني كيف امحو احزااني علي اقرب سجادة صلاه , منذ انشغالي وانا لا استطيع ان اقيم المولد الخاص بيا انا وهي وبدء الخوف يتسلل الينا من ان يكون احدهم منهم ووقتها سيكون رد فعلنا فوووووووووووووووووو عنننننننننننننننننن
وتاتيني تلك الفتاه التي يحترق قلبها والتي دائمة القلق علي والاتصال بي دوما كما ان كنت انا ابنتها ما رأيتك ولكني اشعر بكي دائما اخت وصديق رائعه واتلهف لرؤياكي حقا

هي فوكيرة صغيرة رايتها مرة واحدة وساعدتني علي اكتشاف وجود انسانيتي رغم حداثة سنها الا انها ظهرت بيدها الخفية واجتاحت حياتي بطريقة او باخري
هاجر تلك الفتاه التي ارادت ان يسامحها الله لانها غير قادرة علي التسامح , رقيقة لابعد الحدود وطموحة لابلغ الحدود ايضا ,, تشعر بانها منك ولك تخشي اللقاء لانها لا تحب الفراق , اعترف لك يا بجابيجو بانك خلقتي لعالمي فكرا اخر بطريقة غير مباشرة واشكرك عليها جدا واني احبك في الله
واظل اقاوم وحدتي واؤكد لنفسي ان تلك الايادي السابقة لن تدوم واشعر وقتها باني فعلا وحيدة وباني اسكن قبر مظلم حتي اتتني يده المهاجرة المصرية التي كسرت وحدتي وحطمت حزني وادخلت ابتسامة تشبع بها قلبي ليعطيني حياة من جديد , تلك اليد التي فرضت نفسها عنوة علي كتفي واقسمت الامساك بكتفي واليد الاخري علي وجنتي تمسح دموعي الحزينة بضحكة طفولية منه فمهما تحدثت عن مهاجري لن اوفيه حقه فقط انا احبك في الله
ومنذ قرون تعتصرني يد وابتسامة وقلب طاهر اتي من بلاد البحر والاصداف ليصبح سجين في قلب وطنه , صداقة خفية ويد حانية دائما ممتدة لي ومن اجلي وبي دون ان افكر او اطلب ودون شكوي مني , تسعده لحظات سعادتي يعتبرني صغيرته التي مهما اذنبت ظلت هي طفلته الوحيدة علمني دائما الابتسام والتسامح
فياتيني صاحب سيدة القصر والذي يظن ان قلبه بارد ينتج حبا مثلجا ليتساقط علي انا لهيبا يحرق انفاس مشاعري ويستفزها ليخرجني من قيد احساسي الذي يرفض الانفجار الا علي صفحته البيضاء وانا اخط له بعض من كلامي ردا علي مشاعره المرسومة فاشعل فتيل كلام يصدر مني لاشعر بالنهاية اني انا صاحبة قصره ولوحاته , كم اعشق ضحكته الطفويلة التي بمجرد ان اسمعها تتبدد احزاني فشكرا لك علي هذا اليوم الخيالي
وذلك الطفل الذي شعرت بابوته علي اخيه فذكرني بمأساتي وقد كان اول من اعترف له علي اوراقه باني لا اجد اهلي واتصبب حزنا علي حزن حتي اجده يمارس ما فشلت انا في ممارسته وهي توليه امر اخيه وابنه الصغير علولتي كما يطلق عليه لاشعر بجانبه ان حنيني وحبي لطفلي الكبير اخي لا يضاهي شيئا بجانبه ,, علمني كيف يكون عشق الانثي وكيف اني لن اتنازل عن عاشق يراني جمال كافر فشكرا علي جعلي اتمسك بحلم اعرف اني سأنتظره قرونا لتحقيقه
وذلك الطبيب الذي اصدر حكما غيابيا علي اهلي والذي اخدر به كل امل وجعلني ادرك ان هناك من من يراني انا فقط واتي بي بقصص واقعية ليعلمني كيفية تخطي مصاعب الحياة , ذلك الطبيب الذي اتي من بعيد للمشاركة فشكرا لك ايها الدبور
وتمتد لي اكثر من يد لتداهمني يد ذلك الفتي الشقي الذي احبه كثيرا ومن يريدها انثي ويعشقعها حتي الثماله فيعلمني كيف يكون الحب للحياة, دائم الابتسام ودائم الشجار معي بمزاح ,, يعيش بتلقائيته فيعلمني ان هناك وجود للتلقائية في حياة الانسان ومعاملته ,, يحبني .!! اشعر بذلك من خلال ضحاكاته العالية لي ليخرجني من مأساتي
ذلك الرجل صاحب القارئ الخفي وصاحب حكاوي الليل ذلك الرجل الذي ظل خيالا لي بانه خفي فعلا ولن اراه ابدا غيره من الايادي الثقيلة في بلدنا فتصعب رؤيتهم صاحب حكاوي الليل والتي لا اقرأها غير ليلا ليهدأ قلبي وعقلي واظل ابحث معه عن حقوق غيري , علمني ان طالما لا يوجد صوت للحق فلن يوجد حق , علمني ان حكاويه اليلية تمتد لها الكثير من الايادي الخفية لتسبح في عالمه هو
لتكتشف وجود الراهب الغامض الواضح الصريح الخفي الذي يعشق سماء ليل حالك , ما قرأت لراسبوتين ولا اعلم شيئا عن قصته ويكفيني ان اعلم عنه كل شئ من خلال ذلك الرجل , الذي ظل يلاحقني بهواتفه لكي يطمئن علي ويجعلني اطمئن عليه ايضا وهو ما لم اكن اعلمه بان الايادي الخفية يجب ان تكون متبادلة ايضا انه لنعم الاخ فما من مرة تحدثت معه الا وقد عرض علي خدماته التي اشعر بها انه يملك كل شئ في اي شئ ..... صحيح يا ايمن ايه نظام الكابتشينو
ايها الرجل الميت الذي سكن نفسي ودخل قبري وقد سكنت للحظات في قبره فقد جمعنا قبر واحد اتتذكر .. ؟ وعزائي يا سيدي سكون نفسي نفس اخري نقية طاهرة احبها جدا علمتني الكثير والكثير بيديك الخفية
عندما تتـأكد ان هناك من يحتاجك وتكون مثالا له دون ان تدري فلا يبقي لك غير ان تكون انت يده الخفيه عليه فقد علمني لاول مرة ان النسور ليست سوي براءةاطفال تطير بطهارة ملائكة ايها السيد لك يدي الخفية لتمدها لاخرين ممن يحتاجون لشاكلتهم للربت علي كتفيهم
وطالما سمحت لنفسي باطلاق يدي للاخرين فستقابل اراء وافكار هو انسان بغض النظر عن ميوله وافكاره لياتي ذلك الغريب الذي اتي من كوكب اخر ليجبرني علي احترام فكره الغريب عني ,, بفكر يريد ان يعود به منذ البداية ليعرف حقيقة نفسه . ذلك الغريب الذي اندمج في عالمنا الارضي ليؤمن بان البشر اكثر رأفة من تلك الكائنات الغريبة والبشر كنا نحن , جاء ليعلمني ان نقاوة الانسان موجودة بغض النظر عن فكره انه طيب القلب
ما قابلت شخص يرفض تغير حقيقته كما فعل صاحب ال 145 كيلو جرام والذي احسست بان فعلا يده خفية حانية وابتسامته دائما تدعو الي امل في المستقبل ابتسامة كوردة مهداة لكل البشر , علمني من رأي ان مصر هي امه ان الابتسام دائما هو اسهل الطرق للحصول علي حياة جديدة ما وقعت عيني عليه الا ووجدت ابتسامته علي وجهه الملائكي يارب يسعدك علي طول يارب
بشوش وطيب الوجه تشعر ان وجهه فيه طيبة غريبة قد تشعر بانه والدك او جدك او اخوك وعندما يبتسم ويضحك تشعر بانه طفلك الصغير انه ذلك الفنان صاحب افنان الفنون , الرسام الذي رسم ابدع ضحكة علي وجوهنا جميعا ذلك الرسام الذي اجتاح عالم الشباب ليؤكد لي اني لم اكبر بعد وان ذلك الزائف الذي اتي من قبل ليخبرني باني قد كبرت ما هو الا انسان لا يفقه شئ عن رسم القلوب فايقنت ان مهما مر بي العمر استطيع ان اجدد شبابي دائما فالذي رأيته في ذلك الفنان الحسني الذي طغا بعقله وخفته علي عالم كاد ان يفقد الامل في الوصول لجيل يتفهم معاناته وادركت بان الجيل موجود في شخص ذلك الرسام وان هناك دائما ولابد للابد الخير
واحينا تتسأل لماذا انا ؟؟؟ لماذا انا ولا يوجد من يفهم...؟؟
ذلك المتسائل الذي اتي ليقتحم اندهاشي بذكر اسمه الذي طلب عدم ظهوره ولكني اكتشفت بان اغلب المدونين يذكرونه كما طلبت انا عدم نشر صوري فادركت بان ايديهم الخفية تتسرع للافصاح عني , عقل رائع وابتسامة هادئة .. ادركت ان هناك من يري جنوني بصمت , ذلك المتسائل الذي ظل يحقد علي بمعرفتي بكل تلك الايادي وان كل هؤلاء يعرفونني وكلما اكتشف هو ذلك ينظر لي بابتسام وعينيه الطيبة تخاطبني بمداعبه ( كفاية كدة بقي انتي عقدتيني) سعدت جدا بلقائك
علمني كيف يكون لي رأي وقضيه مهما كلفتني سأدافع عنها حتي لو كنت لوحدي ومهما كلفني وقتي وصحتي انه صاحب قضية وصاحب القصر المرعب , ذلك الفتي الذي تعلمت من يديه الخفية كيف ان اموت دفاعا عن شئ احببته وتعبت من اجله فهو اصبح مالوفا لي وما كنت اتوقع ان صاحب تلك الكلمات والقضية ما هو الا شاب صغير يصغرني باعوام فهنيئا لك بعقلك المنير
ذلك الدارس للسياسة والاقتصاد والذي طالما دوخني بين يديه فقد انتقم منه الرب بدوخته علينا يوم اللقاء ذلك الفتي الذي ظل ملازما لي ليعرف دائما ردودي وعلمني عن حق ان لا هناك فرق بين شخص واخر الا باحساسه
سعدت بلقائك وما توقعت رؤيتك
كلمته حق لكنه وصل لمرحلة افلاس فكري ولكنه مخطئ فقط اترك لقلبك العنان واشعر بشئ اي كان هذا الشئ وستجد ان قلبك هو الذي يكتب كلمة ولكنها تتركني وانا مندهشة اندهاش العصافير من كلماته التي تجعلني عن حق اطير وأشعر بجانبه كم انا صغيرة من كلماته
دائما مع نفسه ولكن هيهات فانا موجودة ذلك الاخ الصغير الذي اعشق كلمته ( يا عسل) والذي طالما اسمعها اطير وتترسم ابتسامة عريضة ذلك الاخ الذي حمل همومي واصر واقسم علي مساعدتي الذي حلم دائما بحمل اطفالي ويكون خال لهم وصديق لزوجي المجهول , مع نفسي فهو دائما مع نفسي والذي ساعدني في مجالي لكي يتم بحثي علي اكمل وجه شكرا
ذلك الاخر الذي اتي لي من نفس عالم مع نفسي واطلق عليه لقب غريب لم افهمه من البداية ولازلت ذلك المتكاظي الذي احبني واحببته فهو اخي الصغير والذي في وقت حزنه اشعر بانه ابني الصغير , كلما تحدثت معه وجدته غريب عن هذا العالم كم احبكم انتم الاثنين ولن انسي انكم من ساعدتوني في بحثي ربنا يخليكم ليا
ذلك الرجل البسيط الذي اختار اجمل مهنة بان يعمل قهوجي ليتقرب من البشر ويسعدهم بتقديمه لطلباتهم بيديه الخفية الحنونة , ما قابلته ولكني شعرت به شعرت بردود افعاله وتقسيمات وجهه دائمة الرقص انا علي نغماته وكلماته التي تاخذني في عالم مصري اعشقه بحواريه وبيوته القديمة يأخذني في عالم عشق اشعر اني طفلة بين يدي الحبيب واميرة فوق مملكة العاشقين
ذلك القاص والروائي والشاعر والناقد السياسي الذي دائما هو معه طيب القلب ودائم الابتسام علي كلامي علمني اني لكي اكتب لا يصح ان يكون كلامي هباءا واني يجب ان اتعلم الكثير والكثير واشعرني باني في الكتابة لازال طفلة تحبو علي ارض اللغه والذي علمني بطريق غير مباشر ان اتعود علي الاشياء الممكنة الحدوث بانها قد تصبح واقع يجب ان استقبله بالترحاب
لم اقابله يوما ولكني اشعر عن حق اني احبه فاني اشعر احيانا بانه محمل بذكريات عن بلده مصر تجعلني ابتسم عندما اقرئها ذلك الافعي الحديدية لا يسعني ان اقل له شئ سوي شكرا علي كلامك وعلي زرع الابتسام بداخلي
ضافه احدهم علي ايميلي يوما ما وجلسنا نضحك ونتبادل القهقهات وقد شعر بي وانا حزينة واخبرني (كان قلبي حاسس وانتي بتضحكي معانا انبارح) هو الاخر لم اقابله ولكني شعرت به وبوحدته حتي علمت بوجود عملية له عن حق فزع قلبي فكيف لهذا الخير الموجود بداخله ان يتالم وان يكون بشرا مثلنا يعاني ابتسم دائما لاختياره لعناوينه المكتوبة علي ايميله حمدالله علي سلامتك يا مصعب
ذلك الصغير الذي يطلق علي نفسه(مسخرة) والذي يئست من مقابلته يوما ما ولكن يشاء القدر ان اقابله ويصر علي تصوير العسلية التي اهديت بها الجميع لكني ارفض ويصر علي تصوير جزء مني ليصبح ذكري فيصور يدي كم احببت ذلك الشاب الذي اعتبرته اخي الصغير واقلق من غيبته , كلماته دائما قليلة ولكنها تحمل الكثير لي فافهمها وادركها
دائما متعلق بين الامل واليأس كذلك انا لامسني بقصته وحملت همومه لكم اردت ان اسعده قبل هجرته وان ارسم علي شفتيه ابتسامة امل عن حق وانزع عنه يأسه يألمني لالمه وعندما اعجز عن مشاركته وان اتواصل معه بكلمة تمحي حزنة اشعر بعجزي الانثوي في ان اضم طفلا صغيرا لاشعره بما عجز لساني عن نطقه
ذلك الصوت الشجي الرقيق الذي لم اراه من قبل وتصادف رؤيته في حفلة له انه هو بتفاصيله القوية وتواضعه الغريب كم يملك صوتا رقيق واحساس عالي تسمعه فيقشعر جسدك من الاحساس العميق الذي اجتاحك انه تفاصيل علي لكم اتمني ان تظهر يده الخفية ليصبح من اشهر الاصوات الموجودة فانه يستحق
ابتسمت من وجود ساندوتش داخل قاعه الغناء الذي يغني فيها علي كم يدهشني ذلك الشخص الذي عندما ذهبت لبيتي وجدت انسان يختلف عن ما رايته مشاعر صادقة وقرب الي الله علمني كيف اللجؤ الي الله يكون شكرا لك زحل
يريد طرح الورود علي كل البشر , يريد رؤية الخير في البشر و ويريد الوقوف علي كوبري قصر النيل متوجها بالحديث مع كل البشر معبرا لهم عن مدي جمالهم وانا هنا اخبرك كم انت جميل ورقيق ومفعم بمشاعر قد ماتت في الكثير والكثير وكم انت بار بحق كلما عرفت بحزنك كلما شعرت بضالتي جانبك يا اودي كم انت رائع
ليأتي في الاخر اكثرهم تواضعا وشهرة اخف دم الذي ان تقربت منه رايته رجل صديق مرهف المشاعر دائما يمد لي يديه الخفية ليعرف ما الم بي من حزن ويكون قادر علي انتزاع ذلك الشجن بداخلي اقلها بضحكة وان عجز عن ذلك يظل يلقي علي (بالنكت) لكي ابتسم ذلك الشاب الذي يسكن بعيدا عن القاهرة ويصبح من اكثر الشخصيات محبة لي فهو فعلا اخف دم شاعر حقيقي خسارة انه مش معروف :) فانا اعلم مدي تواضعه
رغم عدم رؤيتي له الا انه دخل عالمي ونور لي طريق كنت اظنه مظلما لي وقد كان هو شمعتي التي تنير لي طريق عندما نطقتها مرة وقلت اني (تعبانة يا شمعي) ادركت ان هذا الرجل وزوجته صابرين خير عون لي ولن انسي وقوفهم بجانبي واكتراثهم لي فكم كنت سعيدة عندما يخبرني باني سبب سعادة لكل منهم فهو بحق صديق ويد خفية حانية لن تقابل مثله كثير
كم اشعر بالفخر لرؤية هؤلاء دمتم لي للابد ومهما تحدثت عنكم لن اوفيكم حقكم وهناك الكثير والكثير من ذلك العالم المتخفي وراء هذه الشاشة باقل كلمة ساعدني علي اثبات وجودي ونزع حزني من داخلي هناك الكثيرون لم اراهم ولكن ظلت كلماتهم عندي هي محور لتاريخ حياتي ومحور لطريق اسير فيه لاصل الي خلاصي وان ذكرت كل من ل تأثير علي فمش هخلص انا بقي هههههههههههههه فشكرا لكم جميعا اني احبكم جميعا في الله
هؤلاء هم

Labels:

77 Comments:

Blogger frozen love said...

عشان تعرفي بس قد ايه القلوب عند بعضها...والله كاني حاجة قالتلي اروح ابص على مدونتك عشان ابقى انا اول تعليق

انا اللي بشكرك يا سمرا على اليوم الرائع ده...وبشكرك على كلامك الرقيق...وعلى احساسك الدائم بيا,,,اللي غصب عني بقى شعور متبادل خلاص...بقيت بحس كلامك بصورة غريبة فعلا

زي دلوقتي كده..معرفش ايه خلاني احس انك عملتي تدوينة رغم اني مكنتش ببص على مدونات وكنت قاعد ارسم المشروع

الظاهر ده الشعااااع
lol

اشكرك واتمنى اشوفك تاني قريب ان شاء الله

Tue Feb 27, 08:18:00 PM GMT+2  
Blogger The Eagles said...

طب الحق اقف فى الدور التانى بسرعة قبل ما يتزحم وما لقيش حتى الدور 101
هههههههههه


والسلام..........

Tue Feb 27, 08:30:00 PM GMT+2  
Blogger Unknown said...

تلك السمراء التي ارادت استعارة اسمي وفضلت بان تكون فقط انسانة ,, دخلت عالمي الغامض ورسمت ابتسامة عريضة والاعجب بانها حفرت ضحكة تكاد تسمع رناتها وتطير من بين شفتاي فراشة السعادة ,, تسأل علي وتحبي علمتني كيف امحو احزااني علي اقرب سجادة صلاه , منذ انشغالي وانا لا استطيع ان اقيم المولد الخاص بيا انا وهي وبدء الخوف يتسلل الينا من ان يكون احدهم منهم ووقتها سيكون رد فعلنا فوووووووووووووووووو عنننننننننننننننننن


انا انا انااااااااا

يابنتى زى ماقلتلك قبل كدة إنى بحبك فى الله وبعدين لما شوفت صورتك لاقيتك شبهى ... بس انا احلى شوية
:D

ياحبيبتى بجد بشوف فى كتاباتك هزارى وضحكى وحزنى ورمانسيتى وعقلى
كله كله كله
اللى مش بعرف اقوله بحس إنك بتقوليه بالنيابة عنى

بلاش النيابة دى عشان إنتى امبارح قولتيلى يا نايبتى ..يعنى النائبة بتاعتك
:D

بجد انا بضم صوتى لصوت زودياك اللى مع نفسه ويارب اشيل عيالك بإيدى ونفضل أصدقاء على طووووووووول يارب

واحلى حاجة حصلتلى النهاردة إنى سمعت صوتك الجميل على الموبايل يا قمرررر

يلا سلام بقا عايزة ابيض المحاضرات
فوووووووووووووووووووووووو

Tue Feb 27, 08:31:00 PM GMT+2  
Blogger Unknown said...

فكرتينى يابت بالمووووووولد
تصدقى وحشنى اوى

أستنى لما اصلح الكمبيوتر واسرعه شوية وانا أنصبلك اجدع مولد بالألوان الطبيعية كمااان


الله انا ايه اللى جابنى هنا تانى

ما قلنا بنبيض محاضرات
ايه الناس دى
عننننننننننننننننننننننننننن

Tue Feb 27, 08:33:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

حبيبتى بموت فيكى
انتى عارفه انتى بالنسبالى اختى الصغنونه اللى بخاف عليها ولو املك الدنيا بيدى وطلبتها منى لاعطيتها الدنيا ولاستأجرت لها نجوم السما ايضا لتنير لها لياليها الحزينه

انا بالنسبه للكابتشينو

عايوة ربع ولا نص

انا عندى ماركه ودع هواك وانساه وانسانى

حاجه كدة راسبوتينيه غامضه


سلام يا سمرا


ايمن فاروق

Tue Feb 27, 09:05:00 PM GMT+2  
Blogger albida said...

انوجى النوجى كونوجى.. حبيبة قلبى, اكتب لكى من وسط معمة المذاكرة ورغما عن رغبتى فى اعتزال التدوين والقراية بس

على قد ماكلامك فرحنى على قد ما انا حاسة انه شبه بوست اعتزال, مش عارفة ليه؟ خصوصا أن اخر مرة شوفتك فيها حسيت أنك زعلانة ومتضايقة
:( :(

خدى بقى بوسة من هنا
موووووه
وبوسة كمان من هنا
موووووووه
متزعليش بقى علشان خاطرى, ماشى؟ احنا كلنا بنحبك زى ما بتحبينا وأكتر كمان والله

تحبى أروح افنجرلك فى رئيسة القسم بتاعك دى؟ هههههههههه

طولها الفارع؟!!! حسبى الله ونعم الوكيل.. فضايح كده؟
ههههههههههههه
:)

manal

Tue Feb 27, 09:38:00 PM GMT+2  
Blogger The Eagles said...

سمراء
لست وحدى من يحتاج امثالك بل كلنا جميعا نحتاج اليكى اكثر مما تحتاجى انتى الينا
عندما كنت اقرا البوست تخيلت اننا كلنا جالسين فى اجتماع كبيييير فى قاعة كبييييرة ولكل واحد اسمه وكرسيه الخاص به ولكل واحد رقم خاص به وزع علينا اثناء دخولنا وانتى الوحيدة التى تعرفى مغزى هذا الرقم
وبدئتى فى القاء التحية علينا وجميعنا مستغربين وفى انتظار كلماتك وكلنا اذان صاغية
وفجاة نجدك تتحدثى عنا وهناك خلفك فى سقف القاعة اضاءة قوية مثل الكشاف الكبير تتحرك وتسير بين صفوف كل الجالسين وتمر علينا جميعا شخص شخص وعندما ياتى حديثك عن شخص محدد تحوم هذه الاضواء حوله وعندما تذكرين اسمه يركز هذا الضوء عليه ويبدء الجميع فى التصفيق له ويقول كل واحد كلمه شكر لكى
وفى نهاية الجلسة صنعنا لكى عرشا وتوجناكى ملكه على عرش المدونين
صفيق كبيييييييييير وتحية
لسمراء النيل
انتى واحدة من اعظم من قابلت
وليس شهادتى وحدى
سعدت بمعرفتك كثيييييييييرا
وفى انتظار لقائنا القادم وسوف يكون قريب
ان شاء الله


والسلام...........

Tue Feb 27, 10:00:00 PM GMT+2  
Blogger The Alien said...

معنديش غير شكر كبير علي كلامك الجميل اللي إداني إحساس بالسعادة والتفائل
وطريقة تقبلك لفكر مختلف خلاني أعرف عنك كتير
إنسانة جميلة محبة وحساسة
عايزك مقبلة علي الحياة دايما وبقوة
أتمني أشوفك تاني
تحياتي

Tue Feb 27, 10:06:00 PM GMT+2  
Blogger Amr Ahmed said...

عدي الجمايل بقي

ههههههههههههههههه

علي راي اشرف

مع ان الكلام جميل جدا ويشرفني انك تقولي عليا كده

بس انا حاسس انك متغيرة

فيه ايه يا كبير

طمنيني

طريقتك دي مش مريحة
شكلك متكدرة

طمنيني

ومتشكر علي كلامك الجميل ده
واكيد من القلب للقلب

تحياتي

Tue Feb 27, 10:12:00 PM GMT+2  
Blogger حوريه said...

عزيزتى سمراء النيل
تعرفى .. انا مسمياكى لولى
عارفة يعنى ايه ؟ يعنى لؤلؤة النيل
انتى جوهرة منورة و كل من يعرفك لابد ان يحبك
و اوعى تفتكرى ان دى اول مرة ازور فيها مدونتك .. لا فلا بد من ان تصافح عينى كلماتك الجميلة و خواطرك يوميا و لم اكن اعلق لانى كنت متوترة قليلا و مش عايزاك تتاثرى بى نفسيا
الحمد لله انا الان تمام .. تحياتى لكى و لكل اصدقاءك و صديقاتك
اشكرك على موضوعاتك الجريئة
و الى اللقاء قريبا انشاء الله مع العزيزة ياسمسن

Tue Feb 27, 10:14:00 PM GMT+2  
Blogger عبدالله said...

ايه الناس دي كلها يا بنتي بتحفظيهم ازاي بس
:)
انا مش بحسد و لا حاجه بس بجد بسم الله ما شاء الله عندك ناس كتير فعلا تعرفيهم

اجمل حاجه الصداقه بدون وجود اي فائده المشاعر الانسانيه ليها ثمن دائما
الا بجد انتي مش بتظهري كتير علي المسانجر الاسبوع ده

تحياتي

Tue Feb 27, 11:07:00 PM GMT+2  
Blogger micheal said...

انجي أنووج انووجي
أنا من تاني يوم اللقاء و أنا عمال أزور مدونتك كل شوية لاني منتظر بوست تحفه عن اللقاء و فعلا لم تخيبي ظني فجاء الكلام رائعا معبرا بصدق عن كل المدونيين اللي قابلتيهم أو تواصلتي معهم من خلال العالم السحري المسمس بالتدوين..بجد الواحد شعر و هو بيقرأ كلامك في هذا البوست أنة عارف كل الناس الجميله اللي اتكلمتي عنهم
بس اية يا كابتن أنووجي الكلام الكبير اللي اتكتب عليا دة..الواحد وشة جاب ألوانات و هو بيقراه..هههههه
مازلت في انتظار تشريفك ليا علي هذة المدونة اللي بكلمك منها عشان عاملك فيها مفاجأه
تحياتي لكي

Tue Feb 27, 11:18:00 PM GMT+2  
Blogger شمعى أسعد said...

شكرا يا انجى

بوست مفاجأة فعلا

ويحسب لصالح المدونات

ده اكبر دليل على نجاحها

وعلى ان عالم المدونين

هو عالم قائم بذاته

ومواز للعالم الحقيقى

Tue Feb 27, 11:33:00 PM GMT+2  
Blogger zordeak said...

العزيزة والقريبة الى قلبى انجى
انا كنت داخل بالصدفة اشوفك كتبتى عن اللقاء بتاعكم ولا لا

وكنت مستنى بوست دمه خفيف من بوستاتك اللى كلنا بنحبها .., وبنضحك حتى لو كنا شايلين جوانا هموم الدنيا كلها

بس ..لقيتك كاتبة بوست عن اللى جواكى
اللى انتى حاسة بيه

هزيتى قلبى مع كل كلمة من اول البوست


عارفة يا انجى

قليلين أوى فى الدنيا اللى ممكن الكل يجمع على نقاوتهم وجمال قلبهم

انتى من القليلين دوول

مش شايفة انها حاجة غريبة ان كل الناس اللى عرفتك بتقول فيكى شعر

مش شايفة انها حاجة غريبة ان ناس مشافوكيش حتى بيخافو عليكى اوى

هيا مش حاجة غريبة

علشان انتى انجى


بجد مش عارف اقول ايه

غير ربنا ميحرمنا منك يا رب

وربنا يفرحك دايماااا


يا عـــســـــــــل


:)

Wed Feb 28, 12:03:00 AM GMT+2  
Blogger إبـراهيم ... said...

ياااااااااااهـ يا سمرا يا جميـــلة ، بجد مفاجـأة حلوة ، وبست أكثر من راااائع ، بس أنا اسمي مكتوب :)


مممممممممممممممممممممممم

تقريبًا أيوة أنا ده ، ، ولا انتي بتتكلمي عن أنا ،
أقول لك المفروض كنتي توصلي الإجابة الصحيحة بالشخص الصحيح

ــــــــــــــــــــــ

حقيقي أنا سعيد ، ( وعلي ومحمد وحسين ـ سيبك من إبراهيم ده خااالـص) إني اتعرفت عليكي ، ويارب أشوفـك بخير كده دااايمًا

....................


بس تعرفي ، كنتي تحفة ف الصور

أنا قلت محدش هيغلبني !!!! ، غلبتيني يا سمرا ، ونص ، وثلاث أربع

مممممممممممممممممممممممممممم

ياللا بقى اللقاء الجاي إمتى ؟؟؟

Wed Feb 28, 12:39:00 AM GMT+2  
Blogger ody911 said...

تعرفى يا أنجى

أنا قريت البوست وعينى دمعت

وقررت أريح شوية بقة

علشان حسيت إنى عاوز أعيط

أنا داخل الغرفة المجاورة

أعيط

Wed Feb 28, 01:36:00 AM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

السلام عليكم
هي نقطه افتراق.............؟
السؤال لماذا اللقاء اساسا هل سيفيدك ؟
انتي ارقي من تناقش افكار و احلامك في الشارع..؟
ممكن الناس دي يكون كلامهم كويس بس الله اعلم بما في قلبهم لا نظن سؤ و لاكن ربنا بيقول و من الناس من يعجبك قوله في الحياه الدنيا و يشهد الله عما في قلبه و الد الخصام
لهذا كنت احب انت تكوني في مملكتك
مزال الاحترام كله لشخصك فانت اخت و هذا ارقي من اي مسمي و من اي علاقه و كلامي كان من هذا المنطلق و الله من وراء القصد و لاكن هي نقطه افتراق
السلام علي

Wed Feb 28, 02:23:00 AM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

Wed Feb 28, 02:24:00 AM GMT+2  
Blogger بين الأمل و اليأس said...

ممكن اسال سؤال
ليه كدا
طب ممكن استفسار
فيه ايه
طب ممكن اخمن
انتي من الفرحه خايفه لضيع منك الفرحه
طب واللي فرحان يقلبها نكد كدا ويضيع اللحظاتالجميله في التفكير في عيال زينا موراهاش غير الاحزان والشعلقه بين الامل والياس
خليني جد بقه لاني مش عارف اداري خالص
واااااااااااااااااااااااااااااك
انتي فعلا انسانه
ممكن اسال وانا دموعي نازله ليه الناس الحلوة الطيبه مبنقدرش نجتمع معاهم ليه دايما بنعرفهم ويدونا امل ان الدنيا فيها ناس كويسه وانها لسه طيبه لكن نشوفهم نعيش في وسطهم لا
ليه الدنيا بتحرمنا من القلوب دي
علىفكرة انا سماع دقات قلبي مش حاسس بيها بس
ممكن اطلب طلب
ممكن نفضل اخوات علطول للابد ومتكنش فترة وتعدي
حتى لما نكبر ونشيب ويبقه عندنا احفاد نطمن على بعض حتى لو مقدرش ليه اننا اشوفك في يوم من الايام ممكن اوصي مستقبلك عليكي ممكن ياخد باله منك اوي ممكن يكون مستقبل مشرق لان لو دمعتي في لحظه هاولع فيه ممكن يفضل يرسم على وجهك ابتسامه انا بحبها
ممكن اسمي بنتي انجي لما ابقى اتجوز يعني
وعندي استفسار اخير
ليه انا حاسس انه وداع مش مجرد شكر
لو وداع ممكن اخد رقم التلفون
متخفيش مش هاتصل بس عشان طول ماهو بيرن هاكون مطمن عليكي
ونبي بلاش كدا
بجد بجد انسانه
وعم مافيه كلمه كاتبتيها وكانت اي حاجه كل كلمة جواها انسانه كل كلمه وراها قلب كل همسه وراها طيبه
ممكناهديلك اغنية حسين الجاسمي بغضالنظر عن معناها في الفيلم ليكم
وحشتيني
طلب اخير
خدي بالك من نفسك ونبي
واوعديني انك دايما هاتفضلي تبتسمي وكل ابتسامه افتكريني
اه هي رخامه بس استحمليني بقه
ممكن توصيه اخيره
خليكي جنب ربنا وهايكون حنبك
وخليكي واثقه منه
متدعيش وانتي بتتمني ادعي وانتي واثقه من قبوله
وطمنيني على بحثك انا معرفش عملتي ايه الى الان
ونبي خدي بالك من نفسك
حرام عليكي خليتيني احس اننا بودعك ايه بس ده بس يالله مش مشكله
ممكن اقلك ياسمرا بس مش عايز الاسم الحقيقي
لا اله الا الله محمد رسول الله
وربنا يسترها

Wed Feb 28, 02:38:00 AM GMT+2  
Blogger مُصْعَب إِبْرَاهِيم said...

والله ده كتير أوي يا سمرا..
الله يسلمك يا أختي وبأقولها من كل قلبي..
وكان نفسي أكون موجود في اليوم ده .. بس حصل خير .. تتعوض إن شاء الله

Wed Feb 28, 03:28:00 AM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

السلام عليكم
بداية احب اقولك....ان انا قريت كول البلوجز والبوستس بتاعك حتى في الاسبيس القديم_اللي نفضتيله_ههههه
يعني خطواتك كلها متراقبه_بس مش تخافي مش امن دوله_ومن الاخر انت ملكشي حل يا معلم
ربنا يديم عليكي نعمة حب الناس
ونعمة حبك ليهم
ويارب يكرمك ويوفقك

Wed Feb 28, 03:50:00 AM GMT+2  
Blogger الدبور said...

مش فاهم الجزء اللي يخصني ؟ ممكن توضيح و لا ايه
انت لسه بتفكري في موضوع الايميل انت كنت قلتي هبعت لك رد عليه و نا مازلت منتظر

تحياتي
الدبور

Wed Feb 28, 04:04:00 AM GMT+2  
Blogger مـحـمـد مـفـيـد said...

الله عليكي يا انجي وعلي مفهوم الاخوه والصداقه الحقه في زمان عز عليه وجود تلك الروابط العميقه

Wed Feb 28, 07:42:00 AM GMT+2  
Blogger قاسم أفندي said...

بوست جميل فعلا
ياريت تشرفني بزيارتك ضروري
http://kassemafandi.blogspot.com/

Wed Feb 28, 09:27:00 AM GMT+2  
Blogger Yasmine Adel Fouad said...

enjy

such a great , wonderful heart should meet only ppl who cares for him ..


glad i was one of those ppl


love you

Wed Feb 28, 09:52:00 AM GMT+2  
Blogger مصر هى أمى said...

سمراء النيل
من قبل ما نتقابل فى الاجتماع الاخير كنت اسمع عن مدونتك لكن للاسف مزورتهاش لكن بعد الاجتماع وبعد البوست الهايل اللى انتى كاتباه لازم هازورك كل يوم ولازم الفضايح بتاعت 145 كيلو جرام ديه اديكى هتوقفى حالى ومش هلاقى اتجوز وانتى السبب ذنبى فى رقبتك روحى قلبى وربى غضبان عليكى ليوم الاجتماع اللى جاى

Wed Feb 28, 10:05:00 AM GMT+2  
Blogger bagabigo said...

بجد انا لو فكرت احلل شخصيتى مش هاعرف اكون قريبة منى زى ما انتى معملتى بجد مكنتش متخيلة انك فهمانى او ى كدا انا كماااااااااااان بحبك بجد يا انجى يمكن معرفتش اعبرلك عن دا لكن انتى اكيد حساه

Wed Feb 28, 10:30:00 AM GMT+2  
Blogger elkamhawi said...

قشطة يا سمرا
انتى بتعرف تقولى الكلام ده ازاى
كعادتى بجد مش عارف اقولك بس بجد انتى حد كويس قوى

وصور العسلية نزلت على فكرة

وموضوع الصور هنخليه بعدين ده انتى ناقص تطلعى فى الجرايد يا ماما

Wed Feb 28, 03:35:00 PM GMT+2  
Blogger Ma 3lina said...

انوجى حبيبى مالك يا قمر؟؟

باه كل الايادى دى معاكى بتحميكى و تهتم بيكى و تبقى زعلانة كده

لازم تبقى اقوى من كده و بلاش حكاية اقفل الدكان دى

انا اول واحدة بجد ربنا يخليكى انتى عارفة انا مش بعرف اعبر اوى بس بجد انا عرفتك فى فترة صغيرة بس بقينا صحاب جدا ربنا يخليكى ليا

انتى مش بتردى على الموبايل ليههههه؟؟؟؟

Wed Feb 28, 04:40:00 PM GMT+2  
Blogger mosafer said...

انجى حاولت أهديك وردة من حدائق سوريا الفيحاء لكني ترددت خوفا من أن يغضب الورد ..
ان انجى من الورد فاانا حينما ازور مدونتك كل صباح لأقرأ خواطرك تارة انطباعتك طورا أشعر و كأن انجى احمد تضيف شيئا جديدا للفكر و للابداع لأنه فيك صراحة يرقى الذوق ولولا امتصاصي لرحيق هذا الذوق ,,,, لكانت كل محاولاتي في الشعر في النثر في الفكر يائسة,,,فهل أنت البرق ,,,, أم الرعد الذي زلزل بقايا أنا ....ان كل ما في الطبيعة يلتمس حراكه منك ياسيدتي و الا ما كان للنسيم معنى,وربما حتى الضياء و عذب الماء

Wed Feb 28, 04:57:00 PM GMT+2  
Blogger أسوور said...

انت ياسمرا عندك قدرة عجيبة على جذب قلوب الناس حولك
ودلوقتى أنا عرفت ليه
عشان انتى نفسك بتحبى الناس

Wed Feb 28, 05:19:00 PM GMT+2  
Blogger أخف دم said...

إيه ده يا بنتى؟
انتى نسيتى تجيبى سيرة سواق التاكسى الأيدى الخفية اللى طبطب عليكى من تسع سنين.. والست اللى على باب الله الأيدى الخفية برضه اللى دعتلك دعوة..
أنا حسيت ان الناس كلها أيدى خفية لدرجة انى كنت قاعد مفزوع ع الكرسى اللى قاعد عليه.. حاسس ان فيه أيدى خفية عندى..
هوه انتى خليتى حد (خفية) .. دا انتى فضحتى الدنيا كلها..
طب الناس بتعمل فيكى خير من تحت لتحت يعنى لازم تفضحى أعمال الخير بتاعتهم ..
كان ناقص تجيبى سيرة كل واحد ادالك نص جنيه . ده خير يا بنتى .. وعلى رأى المثل اعمل خير وارميه لإنجى.
وبعدين أنا قلت هتكتبى اسمى أول واحد مالقيتهوش ..قلت البت سايبانى للآخر عشان تقول أشراااااااااااف .. إنجىىىىىىىى.. والحاجات دى ملقتهوش برضه وجه بعدى شمعى.. طب ليه بتدارى عن الناس عاطفتك الجياشة وحطانى زى الناس التانية ؟
وبعدين كان عندى فكرة أحسن للبوست ده..
كان ممكن تعمليه بنظام عروستى..
يعنى احنا نقول عروستى .. وانتى تقولى : زى العسل .. عروستى : مالوش حل.. وكده يعنى .. وفى الآخر يطلع أشرف.. فهمتى..
أو حتى تعمليه وصل الإجابة الصحيحة زى امتحان رابعة أول..
المهم أى طريقة بحيث انى ما اقعدش طالع ناس على سلالم البوست عشان أعرف مين كل واحد..
وبعدين مجبتيش سيرة انى مديت يدى الخفية يوم الندوة بتاعتى وخدت منك حتة بيتزا ليه؟ ..
أنا مش عارف اتكلم جد عشان البوست ده مشاعره أكبر من اى كلام جد..
بس المرة الجاية انا عايز بوست مخصوص يا نوجة..

Wed Feb 28, 07:25:00 PM GMT+2  
Blogger ساعه الغروب said...

بصى باه يا بنت انتى

بجد اسرتينى بجد
بجد انتى انسانه اوى
انا الكلمه دى مش قلتها غير لواحد بس
حد قريب منى اوى


وانتى تانى حد اقولهاله

بحبك اوى بجد يا سمرا

انتى حد انسان وحساسه اوى


بجد بتمنى اننا مش نتفرق ابدا


سمرا كلامك دايما بيعجزنى ومش بيخلينى لاقيه كلام اقوله بعديه


سمرا يا سموره
انا حاسه بجد انك حد انا اعرفه من زماااااااااااااااااااااااااااان

مش عارفه تقولك ايه

بس بجد اسعدينى
ربنا يطمنى عليكى
دايما


ربنا يسعدك وبجد بتمنالك كل خير


سمرا يا عسل
انجى يا سكره
بحبك بجد فى الله


سلام
ووحشتينى موووت

Wed Feb 28, 08:26:00 PM GMT+2  
Blogger زحل الفلكي said...

يااااااه لسه فاكره السندويتش
تعرفي
يمكن في التدوينة اللي حسيت انك تقصديها بالذات
كنتي انتي من اسباب التخفيف عني
بجد
سمراء
خليكي سمراء النيل زي مأنتي
وانا متأكد ان كل مصر حتبقا زيك
مش احنا بنشرب من نفس النيل
!!
انا فخور ان اسم مدونتي اتكتب على صفحات مدونتك
بجد

Wed Feb 28, 11:47:00 PM GMT+2  
Blogger Tamer Nabil Moussa said...

الله عليكى انجى كتبة عن المدونين ومفسرة الاحداث والجو بطريقة جميلة اوى

ودة مش جديد عليكى بقى عارفك شطورة

ربنا يوفقك ويسعدك

تحياتى

Wed Feb 28, 11:59:00 PM GMT+2  
Blogger فوكيره said...

كل ده جواكى يا سمرا

يا ريت كل حد فينا يعرف يفرد

اصحابه كده... بالعمق ده

انا بجد فخوره ... اني جزء من الي كتبتيه

وانا بقرأ جالي شعور قوى

حسيت انى عايزه اخدك في حضني

بجد

:)

ربنا يحفظك ويحفظنا كلنا احنا وغيرنا حوليكى دايما

Thu Mar 01, 01:13:00 AM GMT+2  
Blogger همس الليل said...

يا دى الكسوف انا دايما اجى متاخره كدا
ههههههههههه
يا بنتى نورتى الصور


بجد المره الاجايه تعالو اسكندريه عندنا والا انا حهرب من بتنا واجيلكو مصر ههههههههههه

بجد كان نفسى اكون معاكو اوى
كان نفسى احس بيكو كلكو واشوفك

كفايه انك كنتى جمبى فى الفتره اللى عدت
انت اخت
بس عارفه فى الصور شوفت ليكى نظره ياااااه مخبيه كلام كتير اوى

متخفيش يا سمرا انا مشوفتكيش اه بس لو العالم دا بيسعدك خليكى فيه وكلنا معاكى لحد ما تقولى كفايه وتقابلى نصك التانى ان شاء الله


وبعدين ربنا يخليكى انك بتقولى عليا جميله وفاتنه ههههههههههه
يا بنتى بنات اسكندريه كلهم زى القمر

بس انتى كمان زى القمر ومنوره دايما يارب يا مجمعانا
ربنا يخليكى ويبعد عنك الاحزان يارب

Thu Mar 01, 01:59:00 AM GMT+2  
Blogger orthos said...

قعدت مستنى .... هتتكلم عنى و اللا لأ
طب لو اتكلمت عنى هتقول ايه

اقرا اقرا

مفيش

لحد ما وصلت ... معرفش ... يمكن منبسطتش اوى كده من ان حد قال عليا كلام ... قد ما فرحت من كلامك

يمكن ملياش اثر اوى فى حياتك زى الناس الكتيييييييييييييييير دى .... بس كفايه عليا انك افتكرتينى

انجى ... مش عايز ابقى بتمحلسلك زى مابيقولو ... بس انتى انسانه رائعه
بجد
ليا عتاب عليكى فى حاجات اه ( مش قصدى اختمها بغتاته والله) بس الاسلوب اللى انتى عبرتى فيه عن الناس اللى عرفتيهم و تعرفيهم ... مش عارف حسسنى انك اعمق مما انا كنت متخيل
ربنا يبارك فيكى و يكرمك يارب

انا بقى احبك فى الله
:)
بس خلاص

Thu Mar 01, 02:10:00 AM GMT+2  
Blogger علي الالفي said...

ذلك الصوت الشجي الرقيق الذي لم اراه من قبل وتصادف رؤيته في حفلة له انه هو بتفاصيله القوية وتواضعه الغريب كم يملك صوتا رقيق واحساس عالي تسمعه فيقشعر جسدك من الاحساس العميق الذي اجتاحك انه تفاصيل علي لكم اتمني ان تظهر يده الخفية ليصبح من اشهر الاصوات الموجودة فانه يستحق





ياااااااااااااااه
انا بجد باحس بايد حانية خافية ظاهرة تدعمني و تقف جنبي
و بجد انت مش عارفة قد ايه كلامك ده جالي في وقت انا محتاج قوي فيه لكل كلمة دعم و حب من اللي حواليا
و ادعيلي قوي يا انوج
واوعدك الحفلة الجاية الساندوتش هايكون بالنص بيننا

Thu Mar 01, 02:22:00 AM GMT+2  
Blogger hosnysoliman said...

سمراء ياحلم الطفولة يامهجة النفس العليله فى بحر قلبك المحيط احتوى كل قلوب المحبين..وان اكون انا واحد منهم فهذا مالم اكن احلم به..انا اليوم اطير فى سماء قلوب شباب المحبين بقلب شاب رغم ما مرت عليه من السنين..لك فى القلوب محبة رايتها فى اعين الحاضرين..ومن كلام المعلقين علمت انك لست سمراء النيل فقط بل انت ضوء المحبة تجتمع عليها كل الفراشات..قاصيها ودانيها الكل على حبك مجتمعين

Thu Mar 01, 05:22:00 AM GMT+2  
Blogger بيجاسوس المصرى said...

اصحاب اصحاب اصحاب

بهذا يكون الحب و الالفه
بهذا يكون المعنى الحقيقى للصداقة
بهذا نبنى قواعد الحب الصادق
بهذا نعرف المعادن الطيبة
بهذا نرى النور مرة اخرى
بهذا تكون سمراء النيل صاحبه البساط الجميل الذى يرسم البهجة و الحب على جمهور المتفرجين و السامعين

Thu Mar 01, 08:11:00 AM GMT+2  
Blogger Ahmad Hegab said...

^_^

sorry 4 being late

ana kont fe 6 octobar ba2ly gom3aaa bait 3and nas so7aby we maknsh feh wa2t 3lshan agy online

الكلام اللى انت كتباه كبير عليا اوى اوى

و بجد انا سعيد بمعرفتك و على فكرة انا اعرفك من قبل التدوين لانى كنت جارك

Thu Mar 01, 11:18:00 AM GMT+2  
Blogger الزعيـمة said...

رائع يا جي جي سردك للقاء
انا متاكده ان المدونات الجميلة دي
وراها ناس طيبين القلب والروح

ربنا يوفقك ويحبب فيكي كل الناس
انتى فعلا تستحقي كل حب وتقدير


ارق تحياتي لك ولكل الاصدقاء
الالتقيتي بيهم

Thu Mar 01, 11:20:00 AM GMT+2  
Blogger admelmasry said...

مش عارف اقولك ايه

تعرفي ؟

والله انا احسك من كل قلبي
ههههههههههههههههه


يارب يارب يارب
يديم افراحك علي طول

والضحكة ما تفاركيش ابدا

تحياتي ليكي يا سمرا
ابو الجزرة
الدكتور ادم

Thu Mar 01, 01:51:00 PM GMT+2  
Blogger admelmasry said...

انا قصدي

احسدك *

مش احسك
ههههههههههههههههه

Thu Mar 01, 01:54:00 PM GMT+2  
Blogger مُزمُز said...

يااااه

أنا اتأثرت بقى ماليش دعوة
مش عايز أعياااااااط

إهيء إهيء إهيء

بصي بقى

أنا ماليش دعوة بالكلام ده إوعي تكوني ناوية تضحكي علينا بالكلمتين الحلوين دول وبعدين تفلسعي

لا يا ماما لا

بجد بقى القيمة المهمة برضه للتدوين غير الحرية المكفولة لكل بني آدم فينا عشان يفكر ويكتب وينشر إنه كمان بعمل نوع من التواصل الحقيقي بين عدد ضخم من الأفراد المتباينين أصلا وعشان كده أنا مبسوط إنك لقيتي في هذا العالم الافتراضي حميمية ودفء

Thu Mar 01, 03:31:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

frozen love

يا واد انا مش باكل من الكلام دة
انت ايه اخبارك بقي
انت كدة بتثبتني ولا ايه
المهم اخبارك ايه في المشروع بتاعك والله بدعيلك
والقلوب اللي عند بعضها
والكلام اللي انا كاتباه دة بجد من قلبي والكل عارف كدة
ابقي طمني عليك
___________________________

the eagles

هههههههههه الحق بقي الدور بجد
انت عارف ان العدد في اللمون

Thu Mar 01, 06:59:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

انسانة

فرحانة يا اختي اوي اديني جبت سيرتك

بت يا ياسمين انتي عارفة والله انا بحبك اد ايه
وخير اللهم ما اجعله خير كدة بتوحشيني
وحلو اوي موضوع انك بتشوفي نفسك عندي
هنتمحك بقي اكمني سمرا يعني
يارب نكون فعلا اصدقاء علي طول
واي خدعه اديني سمعت صوتي ليكي وبعدين كملي بقي وقولي ان انا اللي اتصلت
ههههههههههه
روحي بيضي

والله واحشني اوي المولد صلحي كومبيوتركم دة بقي عشان نعمل المولد ونجيب امه لا اله الا الله
امشي بقي انتي لزقتي كدة ليه
___________________________

راسبوتين

واد يا ايمن انت علي طول كدة فاضحني ومشردلي
وانا عارفة يا ايمن اني اختك
ربنا يزيد المحبة وربنا يعلم انا بحترمك اد ايه وبحبك اد ايه
هشوفك قريب صح
ربنا يخليك ليا يارب

Thu Mar 01, 07:00:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

منولتي النولتي كونولتي

احنا اتفقنا بقي ان موضوع قفل المدونة دي مش هيحصل
هو مش اعتزال
اد ماهو احساس وانتي عارفة اختك بقي دايما احساسها حزين ربنا يبعد عنك الحزن يارب

انا بجد يا منال اخر حاجة كنت فعلا مضايقة فيها لدرجة اني بجد مش قدرت افرق بين الهزار والجد وزعلت ناس مني
ربنا يخليكي لينا يارب
ويخليكي ليا بجد انتي تحفة يا منال والله ربنا يخليكي
واله بحبك يا بنتي
هههههههههه مانتي عارفاني فضايح اصلا
___________________________

the eagles

هوبا والله مش عارفة اقول ايه
بجد انتو كلكم فرقتوا اوي معايا
وبجد احساسكم بيا وبكلامي دة خلاني احس بجد اني متوجه
وتخيلك لكلامي دة رسم عليا ابتسامة رائعه بس والنبي بلاش اعظم من رأيت دي لاخد قلم في نفسي
وان شاء الله اشوفك المرة الجاية

Thu Mar 01, 07:00:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

the alien

بيشوي بجد انا سعدت اوي اني قابلتك اي نعم انت في الاول كنت ساكت بس بعد ما لقتنا كلنا بنرغي مش في حد قدر يوقفك عن الكلام هههههههه
وبجد انت طيوب اوي وجميل خالص
انا بجد اللي هكون مبسوطة اني اشوفك تاني
___________________________

عموووووووووووووووور

اااااااه قلتلي يا واد دة انا هعذبك تعذيب مش شافوه بتوع قريش علي ايامهم
اما خليتك تقول احدا احد

والله عندك حق يا عموووور انا فعلا متغيرة بس حاجات كتير اوي
نفسي اعيط بس مش قادرة
حاسة اني بقيت قاسية اوي
ربنا يخليك يارب اكيد هيجي عليا وقت واتكلم

Thu Mar 01, 07:00:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

حورية

اولا انتي ليه بقي مش عاملة مدونة
اكتبي اللي انتي عايزاه ولا انتي هتكتفي بس بالتعليقات
وبجد مش عارفة اقولك ايه
لؤلؤة مرة واحدة هههههههه
تعرفي انا اسمي انجي وانجي اسم تركي مسلم معناه اصلا لؤلؤة
شفتي بقي
بجد الكلام دة كبير اوي عليا
وبعدين انتي كدة بتهزري
يعني بتزوريني يوميا ومش بتعلقي عشان مش اتأثر بيكي
يبقي انتي اكيد مش تعرفيني
صدقيني هتلقيني بحس بيكي اوي
وباخدك في حضني لو اتالمتي حتي لو مش كنت اعرفك قبل كدة
المهم الحمد لله انك بقيتي كويسة دلوقتي
ان شالله دايما يارب
حاولي بقي تكوني معانا المرة الجاية
ربنا يخلكي يوتحياتي
__________________________

عبد الله

انت جاي تقر عليا ولا ايه
ايه يا جدعان الحسد دة بقي
وحياتك اللي بيجي علي بالي كنت بكتبه لدرجة اني بجد نسيت ناس كتيرة اوي
وانت بجد عندك حق
معلش يا عبد الله انا مش بظهر علي الماسنجر لاني بفضل الاختفاء دلوقتي
نفسيا بقي

Thu Mar 01, 07:01:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

مايكل

ههههههههههههه بدلعني يا مايكل
هههههههههه هو انت وشك بيجيب الوان
بجد الناس اللي اتكلمت عليها دي رائعه بجد
والمفاجئة شفتها
دة انا قلت انت كاتب عليا بوست كامل
ههههههههههههه
واحشني يا مايكولتي
__________________________

شمعي

شمعي انا مش ليا دعوي بعلم التدوين ولا يحسب ولا مش يحسب

انا بتكلم عن ناس انا حسيت بيها وحبتهم
وانت من ضمنهم
ربنا يعلم معزتك عندي اد ايه
وانت عارف كدة
ولا ايه

Thu Mar 01, 07:01:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

zordeak

انت عارف بجد ان انا مش بعرف ارد لو حد اتكلم عني
والله يا ابني انت واخد فيا قلم جامد
ولا شعر ولا حاجة
انت بس عارف انا بحبك اد ايه وبحب الناس دي بجد
الناس اللي انت بتتكلم عليهم دول زيك كدة عارفين يعني ايه حب واحساس

انا اللي مش عارفة اقول ايه غير ربنا يما يحرمني منكم انتم
ههههههههههه
اهي الكلمة دي بعشقها منك والله
___________________________

ابراهيم معايا

يا واد مش بفهمكم خالص
لا انت ولا هو
وكل ما اقرالك اقول مين مع مين
وبجد انا كمان مبسوطة اني عرفت واحد زيك

تحفة ايه بس دة انتو عصبتوني انا قلت يا جماعه مش عازة صور ليا ومع ذلك لقيت العكس وان الكل حاطط صوري
بجد اتعصبت يا هيما
وطبعا غالباك تقدر تقول غير كدة
اشوفك بقي المرة الجاية

Thu Mar 01, 07:02:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

اودي

لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
انا مش عايزاك تعيط خالص
انا عارفة انت حساس اد ايه
فبلاش كدة عشان انا اللي هعيط
___________________________

anonymous

وعليكم السلام

بص
انا محترمة كلامك جدا بس عايزة اقولك علي حاجة
انا طول عمري لوحدي
ومش ليا اصحاب وبجد الناس دي فرقت معايا اوي
كون اني بقابلهم بيحسسوني اني مش لوحدي
يمكن استفدت اني قابلت افكار جديدة ووروح جديدة
اتعلمت منهم ان الناس دي بجد حنينة اوي وطيبة اوي وانقيا اوي
الكل اجمع ان الناس دي طاهرة القلوب
انا لو بقيت في مملكتي مش هقابل ناس زي البنات الي قابلتهم واللي بجد ممكن اترمي في حضنها واعيط حتي لو لفترة معينة
انا عارة من جوايا ان الموضوع دة مش هيدوم
وان كل واحد بمرور الوقت هينشغل بحياته
للي هيرتبط واللي هتتجوز واللي هتسافر
يعني مش في حد هيبقي ليا
انا عارفة دة بس بحلم ومش في مانع اني احلم بجد
انا بجد شاكرة ليك انك بتحترمني جدا
برغم اني بديت امشي في طريق الله اعلم بس بنهايته
وربك يسترها وهيدينا يارب
شاكرة ليك خوفك عليا ونظرتك ليا

Thu Mar 01, 07:02:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

بين الامل والياس

عارف يا حازم انا اكتشفت اني بخاف افرح
عندك حق بخاف افرح اوي
عشان كدة بقلبها نكد اصلا لاني عارفة انها مش هتدوم فبنهيها بادي عشان مش تنتهي بتعب ليا
بيدي لا بيدي عمرو

انا برضه بسال نفسي نفس السؤال ليه الناي الحلوة مش بتكون مع اللي زيها
ليه الواحد مش بيتمني اللي هو عايزه

حازم بجد احنا اخوات من غير حاجة
بس يارب تفضل فاكرني علي طول
وان شاء الله ترجع لحضننا كلنا
وبالنسبة لمستقبلي اللي انت بتقول عليه انا مش بقيت شايفة انه مستقبلي
دة وهم بجد ومش بقيت حاسة بيه
انا هتعب وانت كان عندك حق انا مش ناقصة

وطبعا شرف ليا ان بنتك في المستقبل يبقي اسمهاي علي اسمي
بس يارب يكون حظها احلي مني بكتيييييييير
انا يمكن فعلا كنت بفكر انه هيكون وداع واني بشكر الناس دي علي اللي ادتهولي من احساس وحب ورعاية
عامة انا هكلمك علي الماسنجر

عارف الاغنية دي بجد انا بمووووووووووووت فيها بجد
وكان نفسي حد يهديهالي او يقولي كلماتها
سيبها علي الله يا حازم
انا مش بقيت عارفة اكون جنب ربنا عايزة بس مش قادرة يا حازم
انا تعبانة جدا جدا
بجد نفسي انور رضا ربنا اصلي بحبه اوي
ربنا ما جيب وداع يارب
___________________________

مصعب الخير

مش في كتير يا مصعب انت عارف انا بحبك اد ايه واد ايه بحترمك جدا
جد زعلت اوي انك تعبت ومش كنت متخيلة انك ممكن تتعب زينا
ان شاء الله هتكون موجود معانا

Thu Mar 01, 07:03:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

مصطفي

اهلا ازيك يا مصطفي طب لازم الفضايح
انا مش نفضت للاسبيس بس بجد مش قادرة الاحق علي الاتنين
وبعدين الاسبيس محدود ومقتصر علي اصحاب الايملات لكن دة لا
وبجد انبسط اوي انك بتقرا كلامي كله
ربنا يكرمك يارب
ومش تحرمني من كلامك بقي
علي فكرة انا كمان بزورك كتير في الاسبيس بتاعك بس بصراحة مش بعلق
___________________________

الدبور

ايه اللي مش مفهوم في كلامي انا بشكرك بجد لان الاميل اللي انت بعته غير حاجات كتيرة اوي في تفكيري
ودة اللي انا اقصده
عامة المرة الجاية هنتكلم واقولك

Thu Mar 01, 07:03:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

محمد مفيد

يااااااه يا محمد
ايه اخبارك بجد
عندك حق مش في اجمل من الروابط الحلوة
االللي تجمع بين صداقة محترمة مش فيها اي مصلحة
___________________________

قاسم افندي

انا زورتك خلاص ودلوت بجردلي عندك

Thu Mar 01, 07:03:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

انا حرة

يا بنتي انتي من القلائل اللي بحبهم وطبعا انتي لازم تكوني من الناس اللي حبيتهم وقابلتهم
وانا كمان بحبك والله
___________________________

مصر هي امي

يا تري بقي بتسمع ايه عن مدونتي
وطبعا دة اجباري انك تزورني كل يوم انت عارف اني ديموقراطية
الله مش انت اللي بتقول وفاضح نفسك
لا مش تخاف اللي عايزة تجوزك هتجوزك من غير حاجة وهتتغاضي والله انتي جميل كدة
بس بلاش موضوع غضبان عليا دي
رضاك يا سداحمد

Thu Mar 01, 07:04:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

بجابيجو

هاجر انتي عارفة اد ايه انا بحبك
واكيد انا حاسة بيكي المهم انتي تطمنيني عليكي بجد
لاني بجد بقلق عليكي
___________________________

القمحاوي

والله انا شخصيا مش بعرف بقول الكلام دة ازاي
بس اهو بيطلع وخلاص
شفت الصور انت اللي طيب وحد كويس اوي والله

Thu Mar 01, 07:04:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

ماا علينا

مش في يا مرام بس انتي عارفة اد ايه انا تعبانة اوي بجد
مانا بجد مش عارفة ليه انا زعلانة وانتو كلكم معايا بجدد
انا مش هقفل الدكان لسبب بسيط اني بجد محتاجة اتكلم
انيت عارف ليه انتي اول واحدة بجد
ولا مش عارفة
انا مش برد علي الموبيل اصلي بصراحة افتكرتك بترني
__________________________

مسافر

ولماذا يغضب الورد
كونا انه منك فساغير لانك ممسك بيديه
انا لا اشف شيئا فكفي انك تقرأمدونتي كل صباح
لا انا البرق ولا انا الرعد ولكني فقط اشعر بطبعتي
والطبيعه تلتمس مني الحراك فقط لانك اديتني ورودا
ولنسيم ليس له معني فانت ايها المسافر من تجعله نقي
فكم انت رائع

Thu Mar 01, 07:05:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

ياسمين

ودة لاني انا بحبك
محتجالك
__________________________

ironcopra

وانا كمان والله بتمني السعادة لكل الناس وليا
ادا بقي يعني ايه مش تستاهلوا انت اكيد بتهرج
بجد انا حاسة انك تستاهل كل خير
وربنا يعلم بمعزتك
طالما هتيجي في شهر نوفمبر وتجيبلي هدية عيد ميلادي هههههههههه
وطبعا الناس دي هتصدق لانها لازم تصدق لانك بجد انسان من جوة طيب اوي
بجد انت جدير بانك تذكر

Thu Mar 01, 07:05:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

اخف دم

هههههههههههههههههههه
انت مش هتبطل فقر ولا ايه
خير ايه اللي من تحت لتحت هي الناس بتتصدق عليا ولا بتديني حسنة انت مش هتتلم بقي
طبعا خليتك قبل الاخير بس والله مش مقصودة
هههههههههههههههه
انت يالا حاشر نفسك في كل حاجة كدة ليه
مانت طفس
كلتها مني وانا كانت عيني فيها
عيني تقريبا هقعد اشتم فيك للصبح انت عارف يا اشرف انا ورثت التواضع منك
___________________________

ساعه غروب

مين بقي يا هانم اللي قلتيله الكلمة دي
وانا والله يارضوي بحبك اوي ونفسي تكوني احسن واحدة في الدنيا دي كلها
ربنا ما يجيب فراق يارب
وبعد الشرعليكي يا رودي من العجز
ههههههههههه هو تقريبا الناس كلها تعرفني من زمان شعب مصر كله بدء يعرفني تقريبا
هههههههههه

ربنا يخلكي ليا يارب ويطمني عليكي
هتيجي امتي القاهرة بقي عشان اشوفك

Thu Mar 01, 07:06:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

supernova

طبعا فاكرة الساندوتش هو دي يتنسي اصل بجد ضحكت من قلبي
انا خففت عنك ازاي
هههههههههه
دة لو مصر كلها بقت زيي هتبقي مصيبة وخراب بلاش يا ابني
ليه يعني انا مدونتي بجد عادية دة انا اللي ليا الشرف انك بتزورني والله
___________________________

تامر

هييه هييه انا بقيت شطورة
ربنا يخليك يا تامر
عارف بجد بقيت حاسة ان اننا مش بقينا زي الاول
ولا انا غلطانة

Thu Mar 01, 07:06:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

فوكيرة

يا بنتي ربنا يعلم بجد باللي جوايا
بجد مقابلتك في الساقية خلتني مبسوطة اوي وزرعتي جوايا ابتسامة
ومش سهل اني انسي حد حفرلي ابتسامة جوايا
ياريت بجد تاخدني في حضنك

ربنا يخليكي ليا يارب ويحفظك من كل سؤ
___________________________

همس الليل


ولا متاخرة ولا حاجة
يادي النيلة علي ام الصور دي
تعالي اهربي عشان اشوفك
ولا اقولك انا وعدتك اني جاية واكيد هوفي بوعدي بس هي مسالة ظروف طارئة واكيد هتعدي

انا بجد حاسة اني مش عرفت اكون جنبك وحسيت بعجزي اوي واني مش قادرة اكون جنبك بالطريقة اللي تناسبك
لا بجد يا بت انا شايفاكي مزة وانا قلتلك كدة قبل كدة
ربنا يكرمك ويسعدك يا نورا يارب

Thu Mar 01, 07:07:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

اسامة

هههههههههههههههه
ياواد هو انا انساك برضه دة كلام
انساك يا سلام
ههههههههه
بجد ان الكلام دة يمكن كمان مش قدرت اني اقول اكتر من كدة واوافيكو حقكم كلكم
ومين اللي قال ان مش مثر صدقني كل واحد وليه تأثير واكيد هو ايجابي وانا بتعلم من كل واحد فيكم بجد
يعني ايه بقي اعمق من كنت متخيل بير انا مثلا هههههههه
ياعم قول يا باسط
والله انا كمان بحبك في الله واحبك الله الذي احببتني فيه
___________________________

علي الالفي

يا علي بجد انت انسان طيب اوي وجميل جدا
واحساسك فوق الرائع
وبتنمني ان لامي يكون ادالك دفعه بجد
هههههههههههههه
اهم حاجة الساندوتش ها

Thu Mar 01, 07:07:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

الاستاذ حسني سليمان

بالعكس حضرتك فعلا من احتويت قلبي كفاية ابتسامتك بجد حسيت فيها بطيبة كبيرة اوي
الحمد لله بجد اتا لو اتحبيت عشان كلكم قلوب صافية مش بتعرف تكره
لا بقي بجد مش عارفة اقول ايه ومش عارفة اتكلم كفاية بجد زيارتك ليا
___________________________

بيجاسوس المصري

بجد بقي انت لازم تكون معانا المرة الجاية
انت يا ابني بتغيب تغيب وبتظهر فجاة يارب ينجحك يا معتز يارب

Thu Mar 01, 07:08:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

ahmed_h

ماشاء الله عليك بقي انت سهران مع صحابك وناسينا
يا فرحتي
ماشي مانا الي سبتلك الحب علي الغارب يا بيه
وبعدين بجد مش كلام كبير ولا كتير ولا حاجة انت بني ادم رائع جدا
واتعلمت منك كتير
صحيح انت كمان طلعت جاري وبجد حسيت اني اعرفك قبل كدة
بس انت ساكن فين بالظبط بقي
__________________________

الزعيمة

صدقيني بجد الناس دي قلوبها صافية جدا
وطيبة اوي وارواحهم نقية
وربنا يخليكي مش هنشوفك انتي بقي وتكوني معانا ولا ايه

Thu Mar 01, 07:08:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

ادم المصري

بتحسدني ليه بقي يا ادم هو انا ناقصة حسد
هههههههههههههههههه
تصدق شبهك
فاهمة يا فندم فاهمة
___________________________

مزمز

لالالالالالالالالالالالالالالالالا اوعي تعيط يا مزمز

كله الا انت
والله بحس يعني بس من غير تريقة بجد انك ابني
لا مش تخاف انا مش هفلسع انا بجد مش ليا غيركم
كفاية اني لقيتكم وحسيت بيكم بجد

Thu Mar 01, 07:09:00 PM GMT+2  
Blogger سجين فى قلب الوطن said...

قلوب طاهرة
نفوس نقية
أرواح تقية

كلها لألئ تضيئ عالم جوهرة سمراء نادرة

تذكرى دوما ان لا أحد يعرفك و يمكن ان ينساك أبدا

"أوعى تكونى ناوية على ماتش اعتزال ؟؟؟؟؟؟؟"

يلا تشاااااااااوووووووووززززززززز

Thu Mar 01, 07:39:00 PM GMT+2  
Blogger MAKSOFA said...

اعتقد ان هذا البوست من اجمل ماكتبت
شعرت وأن أقرأه ان الدنيا لسه بخير
وتمنيت ان اعرفك واراك
واري جميع من ذكرتيهم لأنني بالفعل رسمت لكل منهم صوره بعد قراءاتي لهذ البوست

دائما انت جميله

Thu Mar 01, 08:26:00 PM GMT+2  
Blogger Ahmad Hegab said...

انا دلوقتى ساكن فى حدائق القبة بس الاول كنت ساكن قريب من شارع الفريد و كنت فى مدرسة جابر الانصارى و انا صغير

Sun Mar 04, 02:09:00 AM GMT+2  
Blogger el2ahwagi said...

توتة ...

انا مكسوف انى اتأخرت فى الكتابة هنا على البوست ده اللى اقل ما يقال عليه انه جميل....جماله من جمال روحك

انا اول مرة اقراه حسيت انه اروع من انى اجد كلمات تعبر عن ما احسست به ...
و لما رجعت لقيتك متضايقة وتعبانة والحمد لله النهارده شايفك قوية من تانى ...

انتى اللى كاتباه هنا ده عن كل مدون بينم عن طيبة قلبك المليان حب واحاسيس جميلة ...
وانا اعتقد انك انت الايد الخفية اللى بتشد على كل واحد فى ازمته والروح الخفيفة اللى بترسم ابتسامة على شفاه كل اللى يعرفوكى ...
فيه شحنة احساس وحب وجمال بتسرى فى كل كلمات البوست كأنك ضفرتى رابطة من الحب والعرفان تربطنا ببعض وبيكى ...

حبيت اقولك ميرسى على كلماتك الرقيقة واحساسك الجميل ...
انا شرفنى اوى معرفتك ... وليكى معزة لا يضاهيها الا قلبك الجميل ...
ربنا يديم الحب والروابط الخالية من اى مصلحة بين ناس من اصفى وانقى ما رأيت ...
ربنا يخليكى لينا يا سمره ... وحاسس انى عايز امسح كل الكلام اللى كتبته عشان يعجز عن التعبير عن اللى حاسس بيه
ربنا يخليكى يا رب واشوفك سعيدة على قد طيبة قلبك

Sun Mar 04, 03:16:00 AM GMT+2  
Blogger كلمه said...

daf3a ma3nawya te7arak terelah :D

rege3t fata7t elblog tany ya bremz ... w bgd kan leky faadl fel mawdoo3 da !!!!!

enty bgd katabty post hayel ... w sad2eeny 2na lw 7awelt 2ktebo haytla3 2y kalam :))
kol wa7ed 3ando el7agat elly bekteb feha .....
btw .. enty mesh so3`ayra odam kalemat 2y 7ad :))

Sun Mar 04, 12:57:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

سجين في قلب الوطن
اكيد طبعا الناس دي ومن ضمنهم انت يا طارق
قلوب طاهرة
نفوس نقية
ارواح نقية برضه
عيب عليك
__________________________

مكسوفة

انا كمتان بحس ان الناس دي بجد بتحسني ان الدنيا بجد بخير
تصدقي اني اتمنيت نفس الامنية اني اشوفك واعرفك برضه
عامة يا سيتي احنا فيها لو انتي في مصر الجمعه الجاية في لقاء المدونين

Mon Mar 05, 05:50:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

ahmed_h

ااااااه
دة انت كنت جار موووووووت
بس انت كنت شفتني قبل كدة ولا ايه
___________________________

القهوجي

اولا مش تتكسف بجد لاني مقدرة ظروفك
اللي انا كاتباه دة بجد ينم علي ان الناس دي بجد جديرة علي انها تحترم ويكون ليها بصمة في حياتي
تمسح ايه بلا تمسح بلا بتاع
دة انت كلامك بجد بيسعدني اوي
ومش تعرف انا بنتظر تعليقك اد ايه
ربنا يخليك انت يارب ويسعدك ويارب ترجع مصر بقي بسرعه
___________________________

كلمة

هههههههههههههه
تريلة مرة واحدة
انا ليا فضل دة كدة بقي كتير اوي
مش متخيل انا فرحت اد ايه لما لقيتك تكتب من تاني
اياك يا محمد تستهون بكلامك
انت بجد مش عارف انت بتعمل فيا ايه بكلامك دة
يعني ايه بقي انا مش صغيرة ادام كلمات اي حد؟؟؟

Mon Mar 05, 05:50:00 PM GMT+2  
Blogger LAMIA MAHMOUD said...

وتلك حديثة الصداقة التي اكتشفت بانها تكشف جانب من جوانبي ,, تلك التي اخدت نفسي لتصبح هي نفسه ., وهي لا تنتظر احدا بعد الان لانها اصبحت ملكا له ومعه , تلك المتمردة ايضا الصغيرة التي ادهشتني قدرتها علي اخفاء ما بها من احزان في ضحكة صافية بريئة تذكرني بنفسي في اخفاء صرختي في صمتي


يا لهون يا لهون .. ادي اخرة اللي الكمبيوتر بتاعه يبوظ ييجي يلاقي الناس جايبه في سيرته

بس يا ريت كل اللي بيجيبوا في سيرتي يجيبوها بالرقة دي .. وحشتيني يا بنتي

Tue Mar 06, 10:23:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

ادي اخرت الي فعلا كمبيوتره يبوظ

وحشاني مووووووووووووووت
هتتضربي يا لميا اكيد

Sat Mar 10, 05:21:00 PM GMT+2  

Post a Comment

<< Home