Sunday, January 14, 2007

عالم الدمي والصمت

كم هي باردة لحظاتي؟؟؟
ارتدي معطفي واضمه لي بقوة لعله يجعلني اشعر بلحظة دفء هاربة
ولكني سرعان ما اتذكر ان الشتاء هو سبب ولادتي فاستسلم للدغه البرد وافتح ذراعي له مستقبلة لعنات الهواء

اسير في الشوارع وخطواتي متباطئة وكانها ناعسة تريد النوم في حلم وردي
كانها ترتدي حذاء الباليه وترقص بدفء في خطوات ضيقة

لكن هيهات
اسير وما انا مدركة دنيتي التي ارغمت عليها

اسحب يدي من سريرها الدافئ لكي يتم الاشارة لاي سيارة اجرة
ليقف رجل وينظر لي نظرة ارتياب
وكانه يقول لي اتسيرين ايتها الفتاه في ذلك البرد وحدك؟؟؟
دائما لوحدي
يقتلني حنين العودة ولكني اتنفس وحدتي

وانسي ويتوه عقلي ولا ادري الي اين اذهب
ظل الرجل حادقا بي ينتظر ذلك الصوت الشجي
ولملت افكاري المبعثرة في هواء الشتاء

" اخر الشارع لو سمحت"
وابتسامة سخرية منه
فقد ظن الرجل اني مرفهة لان يبدو ان اخر الشارع علي بعد خطوات شقية مني

انزل وانا ادخل يدي في سريرها الاثير

صخب وضجيج
صياح وعيول
همسات وصمت
كم امقت ذلك العالم

انظر ورائي كنوع من الاستجداء لاي شئ يأخذني من ذلك العالم البغيض
المح ناقلة ركاب فيما تسمي بالسي تي ايه
لا اعلم الي اين تذهب؟؟؟
ولكني اجدني احرم يدي الرقيقة من نومها
واصر علي ان امنعها من راحتها كما هو حالي
ركبت وما ادري الي اين يذهب بي هذا العالم
وتدور رحلة البحث عن مقعد لي
واري عاشقان يرمون براسهم علي مقعدهم شاخصين لبعضهما البعض
تصحبها نظرات عشق
اتنهد وحرقتي في صدري
رجلان ممسكان بورق وحديثهما عن عمل
فتاتان كل منهما احتلت اذن الاخري واصابة احداهن بعيارمدمر ثقيل عن الشاب الذي ترك صديقة لاحداهن
ام تتجلس مع طفلتها تناولها قطعة من البسكويت وكأنها تخشي اعطائها العلبة خوفا من اطعام الارض الصارخة
فتاه نائمة , استسلمت لدفئ الحافلة ورموشها العليا اشتهت رموشها السفلة وضاجعتها
شاب ينظر لي ثم يعاود النظر للجانب الاخر لتلك الفتاه الممسكة باوراق دراستها كنوع من المداعبة والاعجاب بها وهي غير مبالية

واقرر ان اتوحد انا ومقعدي القابع بجانب النافذة
ازيل ستارتي الرماديةالتي تحجب عني شعاعي واري العالم بصمت
كم يروقني هذا العالم الصامت
كم يروقني ان انظر لتلك الدمي تتحرك في انسيابية
كم يروقني ان اري عالم مات فيه الكلام
وتأخذني ذكريات اغنيتي المفضلة واتذكر مقطع يؤلمني

نفسي حقيقي اقابلك مرة بعد سنين"
واشوف انا فين وانت بقيت فين
لسة فاكرني
ياتري مبسوط ولا حزين
فاكر لسة شقاوتي وضعفي وحزني وفرحي
لسة ملامحي بتيجي في بالك؟؟؟
وبقيت ايه بالنسبالك"؟

وااااااااه

بعد تلك المقطوعه التي اعتصرتني شجنا وهدؤا يصبح كل مهمتي البحث دون جدوي في وجوه تلك الدمي الصامتة المتحركة عنك
فكم اتمني ان اقابلك حقا بعد تلك السنوات الخمس وعشرون الماضية
من الواضح انك لا تتذكرني
لكني اتذكرك جيداا

اتذكر تلك الطاولة التي جلسنا عليها وكتبت فيك اجمل قصيدة عشق
اتذكر عندما لامست اصابعي كيف كنت انا وكيف كانت قصيدتي الرائعه
اتذكر عندما ركبت معك سيارتك الفارهة واعطيتني دمية وكتاب وقلم
وقتها اخبرتني باني طفلة انثي مفكرة
طفلة بدميتي وانثي بكتاب الشعر الذي اهديتني اياه ومفكرة بقلمك لكي اخط ثقافتي الانثوية به ليمارس ما فشلت انت في ممارسته معي
قلمك معي
لكي يذكرني بك بعد تلك السنوات الماضية
لازال معي
وما زالت دميتك تحتضني عوضا عنك
اتذكر وردتك الحمراء التي اخبرتني انها الف دليل علي انها تشبهني ولذلك احضرتها لي
لاراني فيها
اتذكرك امام البحر وانت تصرخ ايها البحر اشهد علي!!؟؟؟
اشهد علي اني عاشق لتلك الفتاه
اتذكرك وانت تبكي لحزني القاتل

لحظات مرت علي وانا جالسة اشاهد صمتي

"حلم وغاب
ولا حقيقة لقيتها سراب
ولا مجرد كلمة قريتهاا عيون في كتاب"

فماذا كنت انا لك؟؟؟؟

اتنهد بعمق
لتكسر ضلوعي التائهة الباحثة عن
صدرك ليعيد تشكيل هيئتها الاعوجاجية
لا يهم
المهم اني اتمني لك كل الخير

اعاود النظر في نافذتي الباردة

هاهما عاشقان هائمان
يتناسي دنيته ويضمها اليه ويقبلها من رأسها

كم اكره ذلك السائق
لم استطع من متابعتهم

واشرد بعيدا
جامعه حياتي كلها بين كفي واضعها علي قلبي
فيتوقف عن النبض للحظات
ويهرب دمي ويرتعش جسدي الرعشة الاخيرة
واستسلم لرغبة عيني في الهروب من ذلك العالم البغيض الذي لا مكان لي علي ارضه

ثم افتحها علي صوت السائق
هتنزلي فين يا انسة"؟؟"

انظر اليه بغباء
فكيف يتجرؤ علي سؤالي؟؟
كيف يوقظني من موت تمنيته للحظة
ولكني سرعان ما ادرك سبب هذا السؤال السخيف
فانا والسائق فقط في ذلك العالم الصامت الدافئ

فابتسم واقول له
"الي اخر دنياك"
فيبتسم بدوره ويخبرني بان اتركها علي الله

وادير وجهي نحو نافذتي الصديقة لاري عالمي الرمادي
لاري مجموعه من الدمي تتراقص علي شرف الغدر والزيف

كم عشقت لحظتي
فما اجمل ان تري وجوه وتصم اذنك عن ذلك الصخب والضجيج القابع بالخارج
شعرت براحة

ونزلت من عالمي تلتهمني رياح الشتاء
وتطيرني في عالم لا ادري ما سيؤل بي
واقفة لا ابحث عن شئ
ولكني واقفة صامته واخطو خطوة في اتجاه لا اعرف اتجاهه
ولكني اسير بخطوات ثقيلة

والمح حافلة اخري تسير بجانبي وادير راسي ناظرة لنافذة ما لاري شابا ينظر لي وبشدة

فابتسم

ليس له

بل لاني اصبحت دمية اخري كالدمي التي تسير بجانبي
فقد رأاني بنظرة كسيرة كنظرتي
فهاهو مثلي
وسرعان ما قررت ان اركب حافلة اخري لارجع كما كنت
واعاود رحلتي التائهه بين ابتسامة حالمة ودمعه تائهة
ناظرة لعالم اخر من الدمي

Labels:

79 Comments:

Blogger مُزمُز said...

تقريبا ده يوم حظي لأن دي تاني مرة غ حياتي أعلق أول واحد وأول مرة كانت النهاردة برضه عند يا مراكبي
ما علينا أنا مقريتش الموضوع بس أنا جاي أقوللك إنك اشتهرتي يا سمرا ومدونتك دي عدد الزوار فيها هيزيدوا أضعااااااف يللا ياعم محدش أدك يا جميل النهاردة اتنشرلك موضوع رجل البنطلون فردة وفردة في موقع الشباب المصري الأول

ولاد البلد عشرينات

واللينك أهه
http://masr.20at.com/article.php?sid=1442

مبرووووووك يا جميل بس اوعي تتكبري علينا بقى بعد كده
هههههههههه

سلام

Sun Jan 14, 07:41:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

هههههههههههه
لو علقت مرة تانية اول واحد ليك كارت شحن ب3 جنيه
وبعدين يا مزمز انت كنت منتظر مني ايه
دة انا فلته يا ابني
ههههههههههه
وطالما انت نبرت فيها يبقي تقريبا هشحت انا والمدونة علي واحد يعلق لله
هههههههه
وبعدين حد يتكبر علي اهله
اللي مش له اهل
المدونينن اهله
طب والله فرحانه اوي
يلا بقي روح اقرا الموضوع وقولي رايك ايه
ومش تنفض
وبطل حقد علي الناس العبقرية اللي زي
هههههههه

Sun Jan 14, 07:56:00 AM GMT+2  
Blogger سجين فى قلب الوطن said...

فى احيان يكون طبع البشر النسيان
لكن لا أظن ان احد ينسى او يرغب او حتى يفكر فى نسيان "الصدق"

فلو نسى "الصدق" فأنه يعود سريعا جدا ليبحث عنه مره اخرى

يحضرنى هنا مقولة "أغلى هدية فى ذكرى ميلاد شخصا ما ان يتذكره اصدقائه و من ينتظر منهم الذكرى"

ارجو ان تعاود سنواتك الكره مره اخرى فأظنك ستكونين كما انت و أظنه سيكون كما هو

لى صديق اطلق من عدة ايام صرخة صمت فامتنع عن السكون بحوار يشابه لهيب الثلج.

فى بادئ الأمر لم افهم لماذا هذى بهذيانه المستمر ، لكن أدرتك وانا ابحث بين نقاط حروفه ، انه يحن لشئ ما يكاد يجن من فقده

فقد قال ان عاصفتا ما قد اجتاحته و سلبت منه كل شئ و اصبح عاجزا حتى عن التفكير، كم كان مهوسا بالريح و لازال مغرما بها على الرغم من تسميته لها بالريح الصرصر العاتيه

سأبحث له عن دار لرعاية افكاره التائهة فى الفراغ

كم كان تصوريك رائع للمشهد و كأنى كنت معكما.

"دميه و كتب و قلم و ورود حمراء"
و تنطلق الدميه تلهو مع طفل يرفض
أغتيالات الكبار المسطره بين ضفوف كتاب يشرح ماهية التشكيل و الرؤيا

أو ليس جرح الدهر
نسرى الذى لم ينهزم
أو ليس رمح النهار
يعطر الوادى
أنى اراه
وجها من الشمس
أنى اراه جبين غار
شامخا فى السماء

كم كان القلم رائعا فى كتابة الأهداء السابق على الرغم من انه لم يخطه بل أستبدله بالورود الثلاث فربما قصد بالعدد الليل و الشتاء و عيون حوراء

أسف لك تعليقى طويل جدا و ارجو ان يسامحتى قرائك على اهدار وقتهم بالقراءة

الموسيقى المصاحبة لمدونتك رائعه جدا جدا

مبروك لنا قرائك نشر موضوع "رجل البنطلون فردة وفردة"
و مباركا عليك ثمار مجهودك

تقبلى تحياتى
و دمتى بكل ود و صداقة و محبة غاليتا على قلوبنا جميعا

Sun Jan 14, 10:33:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

سجين في قلب الوطن

اعرف صديقك هذا وما ادركت فعلا لماذا هذي بهذينه هذا
لكن من قال انه فقد شئ
فليبحث جيدا
فسيجد ما فقده بداخله
اتعلم ان لي قصيدة حورية العينين ما زالت هي المفضلة لدي
حفظتها عن ظهر قلب تذكرتها وانت تقول عيون حوراء
سعيدة ان موسيقاي اعجبتك

دمت لي اخ وصديق غالي في قلبي
ولن انساه ما حييت
(f)(f)(f)
تلك ثلاث وردات
تعبر عن بحر ودمعه ولمسة

شكرا

Sun Jan 14, 11:04:00 AM GMT+2  
Blogger albida said...

انوجى النوجى كونوجى

فعلا العالم كله دمى.. وكل واحد فينا مجرد دمية من الدمى دى

عجبنى أنك أدركتى الحقيقة دى فى الاخر.. حقيقة أنك مش مختلفة, وأن الناس نظرتهم لبعض بتختلف حسب موقع كل واحد فيهم من الحياة

بس بجد ايه يا بنتى الجمال ده؟!! مع أنه نثر الا أنك ابدعتى فالتشبيهات والصور.. كأنى كنت قاعدة فى الكرسى اللى جنبك فى ال
cta
هههههههههه


manal

Sun Jan 14, 11:56:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

منولتي النولتي كونولتي

اه يا اختي بأمارة ما دفعتلك انا وكلت الشيبسي بتاعي كله
وعديتها بمزاجي ها

علي فكرة بقي حقيقة الدمي دي انا عارفاها من زمان
بس اللي ادركتها مؤخرا ان ممكن يكونوا في ناس باصين ليا نفس النظرة علي اني دمية برضه

هههههههه
طبعا مش عايزة اقولك ان دي اقل حاجة عندي
ههههههه
ربنا يخليكي يارب ياللي رافعه من معنوايتي علي طول

Sun Jan 14, 12:01:00 PM GMT+2  
Blogger nooooooooooo said...

مبروك يا سمرا على رجل البنطلون

اسلوبك جميل جدا

ساعات كتير تبئى راكبة اى مواصلة و تلاقى عينك بتاخد فعلا لقطات سريعة من وجوه البشر و تعليق على كل لقطة بيكون نابع من تجربتك الشخصية

فى موقف انتى زكرتية
واري عاشقان يرمون براسهم علي مقعدهم شاخصين لبعضهما البعض
تصحبها نظرات عشق
اتنهد وحرقتي في صدري

المنظر دة مش بيخلينى اتنهد
انا باقعد اقول اه يا عبيطة
اه يا هابلة
بيضحك عليكى يا بت
دة كلة حركات و هجص

Sun Jan 14, 12:39:00 PM GMT+2  
Blogger Ma 3lina said...

سمرررررا

مش عارفة اقرا حاجة الخط كبير اوى لدرجة ان كل كلمتين فى سطر

ارحمى ضعفاء النظر امثالى يرحمك ربنااااا

Sun Jan 14, 12:52:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

fancy

تصدقي بقي ان اخويا بيقول نفس الكلام
دة بس العكس
يعني بيقولوا مش تحب اوي كدة بكرة تزحلقك
دة انت عبيط واهبل
يعني كل واحد بيبص للاخر بنظرة مختلفة
احنا بنطلع العيب عليهم وهما بيطلعوا العيب علينا
عشان كدة مش عارفين نتفاهم
وبعدين الله يبارك فيكي يا قمر عقبال عندكم جميعا
ههههههههههه
والله مبسوطة ان اسلوبي عجبك

Sun Jan 14, 01:05:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

ما علينا

انا مش شايفة اللي انتي بتقولي عليه دة
بس عامة يا سيتي عشان خاطر عيونك انتي غيرت الخط
شوفي كدة وقوليلي
انتي تأمر يا جميل

Sun Jan 14, 01:14:00 PM GMT+2  
Blogger elkamhawi said...

الجو جامد على فكرة بس انا مش بحب الوحدة ولا بحبحد يجس بيها
فاماتبقى حاسة انك وحيدة ابقى كلمينى وانا اجيب تاكسى واجيلك على طول تحاسلبة انتى
قشطة
وعلى فكرة الدبدوب والكتاب والقلم
المفروض كان يبقى فى بنص جنية لب سوبر عشان بعد اما يمشى تتسلى

Sun Jan 14, 02:37:00 PM GMT+2  
Blogger Dananeer said...

كلنا بقينا عرايس بوشوش حزينه و حركات اليه

حلوه و حزينه

Sun Jan 14, 03:16:00 PM GMT+2  
Blogger mariam said...

وصفك حلو جدا
و احلى حاجه اسلوب السرد ده
تشبيهك للناس بالدمى فى محله
و مببروك يا جميله على رجل البنطلون

Sun Jan 14, 03:29:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

القمحاوي

لما انت مش بتحب الوحدة والحاجات الكئيبة دي ازومال ايه البوست الكئيب اللي انت كاتبه عندك
عامة انا اخر الشهر خليك بقي للشهر الجاي
عشان تبقي تعرف تحاسبلي علي الغدا اللي هتعزمني عليه
وحياتك انت عملتها بعد ما نزلت من السي تي ايه
فكك بقي
______________________________________

دنانير

عندك حق بس جوانا احساس برضه
يكفي اانا عارفين اننا عرايس
انتي اللي حلوة
___________________________________

مانو

اهم حاجة انه عجبك يا قمر
صح يعني انا مش جبت حاجة من عندي
الناس هي فعلا كدة
والله يبارك فيكي
عقبال عندكم جميعا
لوولولولولولولوييييييييي
عقبال عندك يا اخوتشي
هههههههههههه

Sun Jan 14, 04:47:00 PM GMT+2  
Blogger بين الأمل و اليأس said...

بصي انا قريت البوست وانا اساسا في حالة نفسيه مقلكيش بجد مدمر وحتى الكتابه حاسس انها مش هاتخرجني من اللي انا فيه وجيتي سيدتك ظبطيني
ومعلش بجد انا مش قادر اعلق
بس بجد والله العظيم انا قريتها ونسيت كل اللي حوليه بس مش قادر اعلق عليها وعايز احللها بس صعب دلوقت يمكن كمان شوية لما افوق بس
ادعيلي ونبي احسن انا حاسس بعجز غريب حاسس ان فيه ناس محتاجالي وانا متكتف همه مين مش عارف بس الاحساس عندي مقلوب بخوف وفزع
شكرا ليكي اوي اوي
اصلها ناقصة
معلش خنقتك
بس احنا اخوات ومابين الاخوات خناقات
وربنا يسترها

Sun Jan 14, 05:19:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

حازم

في ايه بس
مالك
استهدي بالله كدة
قلقتني عليك والله
انا مش كنت اعرف ان البوست هيخليك توصل للحالة دي
مش تخليني احس بالذنب بقي
مش مهم تعلق المهم عندي انك تكون كويس
ومبسوط
يعني اقوم اعملك اراجوز دلوقت ولا اجي ازغزغك
طالما مش عارف مين يبقي انت بتوهم نفسك صدقني
اوعي تستسلم للاحساس دة
الخوف والفزع هما جوانا علي طول
بس مش لازم يتغلبوا علينا
انت بس اهدي كدة وفكر صح
انت ممكن تعمل ايه للناس اللي هما محتاجينلك
وعلي فكرة مش شرط انك تحل ليهم مشاكلهم
يكفي مثلا انك تزرع جواهم ابتسامة
او امل
حتي لو مش كان في امل
بس ادينا بنصبر نفسنا
عشان خاطري مش تستلم لاحساسك دة
وبعدين انا مش اقصد اني اكمل عليك
وبعدين يا سيدي انا قابلة انك تخنقني
علي قلبي زي العسل والله
ما احنا اخوات يلا
حاول تطمني عليك
انا مش معايا ايميلك حتي عشان اكلمك او ابتعتلك ميل
بس فكها بقي
وتعالي غلس عليا

Sun Jan 14, 05:27:00 PM GMT+2  
Blogger Ahmad Hegab said...

هو انا كل لما حاجى هنا حقولك تحفة و كلام جامد و كدا
لا دا كلام رائع بجد عجبنى احساسك اوى و انت بتكتبى

Sun Jan 14, 06:28:00 PM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

سمراء

لن أكذب عليك فحالٍ مثل حالك تماما

صرت اعشق رؤية الدمي مادمت مع رفقة نفسي

عزيزتي اليوم أتاني سؤالا صعبا؟ألا وهو أتستمتعين مع رفقة نفسك؟
أحترت بالبداية ولكن بعد دقائق عرفت ان لا وجود لرفيق غيرها فأجبت بهزة من رأسي تعني نعم
انجي قد يكون لنا الكتير من الأصدقاء والأحبة ولكن لا احد واعني لا احد يستطيع حتى تفسير اه تخرج بين حنايا لحظات صمتنا تلك

لا احد يعلم مايعني لنا أن نرى العالم بلونين فقط او ان نراه كدمى متحركة دون ضجيج او حتى صدى
لا احد يعلم ماتعنيه لنا رقصة في عالم الصمت دالك ولا احد يعرف مايعني أن تمطر عينانا دموعا ساكنة صامتة تخرج بين سكنات القلب الحزينة

من منهم يعرف الحنان الدي نحتاجه؟من منهم يعلم مايعني لنا حين يحضننا طفل بريء بيديه الدافئتين؟

سمراء لا اجمل من هده اللحظات لذالك أستمتعي برفقة نفسك فلا رفيق لك غيرها

ولا تحزني لذالك لان هناك من يرعانا من سمائه ألا وهو الله


كل التحية لك ياحبيبتي انجي

Sun Jan 14, 06:45:00 PM GMT+2  
Blogger chico said...

جميل اوى النثر ده ماشاء الله وانا بقرا حسه انى كنت مكانك وموسيقى كمان هاديه موضوعك جميل اوى والله

Sun Jan 14, 06:49:00 PM GMT+2  
Blogger أسوور said...

مبروك يا حبيبتى على نشر رجل البنطلون على الحبال بتاعة موقع ولاد البلد

بوست جميل ورقيق كالعادة مثلك

تائهة فى طريق الدمى . دة كان انطباعى عن البوست
انتى تايهة فى طريق تملؤه الدمى
زينا كلنا
بس الحمد لله اننا لقينا بعض

Sun Jan 14, 06:53:00 PM GMT+2  
Blogger Carmen said...

سمراء النيل

دى اول زيارة ليا لمدونتك

بس بجد حلوة قوى قوى

حظى الحلو انى جيت عالموضوع ده

بجد موضوع رائع

تصويرك للحظات الوحدة اللى بتخلينا نشوف كل حاجة حوالينا بوضوح


تصويرك للوحات المتحركة من البشر اللى بنشوفها كل يوم وكل ساعة


رائع بجد

Sun Jan 14, 07:39:00 PM GMT+2  
Blogger sherif gharib said...

يااه نفس الرحله بجد يا سمرا
الدمى المتحركه مداعبع نظرات الاخرين
الحنين الى الماضى الى معرفه احوال من فتناهم و فاتونا
واضح ان الفصل ده من السنه هو فصل الشجن و الحنين الى الماضى و لكنى اعيب عليكى شىء واحد هو انك واضح انك مش بتحبى الشتا
لانى بعشق الفصل ده
و برده اعذرينى اللى حوالينا مش دمى متحركه لان ممكن واحد منهم فى يوم من اليام يكون هو اللى يغير مسار حياتنا كلها و عندها نصبح نحن الدمى بين يديه
بصراحه انتى مبهره فى وصفك
تحياتى ليكى يا نجمه

Sun Jan 14, 07:56:00 PM GMT+2  
Blogger Tamer Nabil Moussa said...

سمرا اقولك اية بس انتى غاوية كمان نكد

بس النكد بتاعك رومانسى اوى

بوست عشرة على عشرة سمرا

تحياتى

Sun Jan 14, 09:13:00 PM GMT+2  
Blogger سيف من خشب said...

اولا السلام عليكم ثانيا واله الحمد الله انا بخير واتم حال وصحه بس انا كان عاندىشغل كتير جدا لانى التفت لشغلى الفتره الى فاتت وككمان لم اكن انام فى بيتى وكنت بنام فى شقتى المنعذله لانى كما اخبرتك انعزلت قليلا ثالثا يمكن انا اكون الشاب الى كنت راكب الاتوبيس الى نظرلك لانى برك الاتوبيس ده كتير عايز اعرف الاتوبيس ده بيروح فين علشان اقولك انا ولا انتى بس البوست هايل وكل بوست وانتى طيبه وعلى فكره انا حالتى اسوء من الاول بس الحل الى لقيته ليه انى انعزل شويه واعرف نفسى والاقيها دعواتك انى الاقيها رابعا انتى كمان لسه معرفتيش المواصلات العامه تسميه السى تى ايه زى منتوا بتقوله مش هو ده ده اختاصار لكلمه الهيئه العامه للنقل وكلها كل الاتوبيسات تبعها مش المكيف وبس وتحياتى
واتمنى لكى ان تعرفى مصيرك وتنسى الماضى وتقابلى من يحتويكى ويحتضنك وينسيكى ركوب تلك الاتوبيسات وانتى بهذا الحاله

Sun Jan 14, 09:28:00 PM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

لماذا
لماذا نبتعد
كأننا كتب علينا أن تحتضر حياتنا أمامنا
أن نمحو أساطير حبنا من كوكب العشاق
كأننا بأيدينا نسطر كلمة النهاية بأقلامنا
والزمن الحاضر بيننا بلا اعتراض
كأننا نمحو كل سطور العشق من كتابات التاريخ
ونزيل قطرات الندي من علي القلوب
كأننا بأيدينا نلمس بلسم الشفاء ولكننا تعودنا علي الشقاء
لماذا نبتعد إذا كنا نحن من يملك حق القرار

لماذا نسأل عن الرحيل
كأننا نهتم بأنفسنا بعد الرحيل
أم نضحك علي أنفسنا بكلمة الوداع
وتظهر ابتسامتنا الزائفة كي تمحو شئ من الخداع
كأننا كنا نهيم عشقا ً في شئ بلا حدود
لماذا نجيد الضحك علي أنفسنا
كأننا نملك أساطير عشق تصارعت عليها الأجيال
ولكننا نرحل ونغير النهاية ولا نعرف
لماذا الرحيل
لماذا نرحل وفي قلوبنا شئ مازال يحمل نبض الحياة

لماذا نسأل عن الحياة
كأننا والحياة مجتمعين معاً في موعد مع القدر
موعد يحمل في طيات صفحاتها شئ من النهاية
موعد ولكنه تختلف فيه النهاية عن البداية
كأننا كنا نحضن الحياة بعنف يفوق المعتاد
كما لو أنها تحمل في أحضانها شئ من الماضي الغريب
أساطير وأساطير من العشق تمحو بأيدي البشر
جبال تتهاوي وتتهاوي .........
وتنهار كما انهارت من قبلها مدن العشق

لماذا السؤال
كأننا نهتم حقاً بالجواب
أو ننتظر وننتظر وننتظر كي نبحث عن جواب
أي جواب يحمل معه أي شئ من الرد
نبرر به أخطاءنا بإجابات تشبع شئ من لا شئ
كأننا نطالب الطير أن يفسر لنا لماذا يطير بعيداً وقتما يحب
أو حتى نطالب الشمس أن تفسر لنا لماذا الشروق قبل الغروب
أو حتى نطالب أن نعرف لماذا نبتعد عن النهاية
أو حتى كي نفسر لأنفسنا لماذا السؤال بعد الرحيل

لماذا نجادل
كأننا نجادل مع القدر علي شئ لا نملكه
كأننا نملك أي اختيار مع القدر
أو نمسك بأيدينا عصا سحرية تمنع القدر
كأننا نبرر أن العائق في حبنا هو القدر
هو الذي قتل طفلنا الذي ينمو في الأحشاء
قبل أن يذوق طعم الحياة أولاً
نجادل ونحن نعلم أننا السبب ولكنها طبيعتنا كبشر
نجادل علي أي شئ حتى لا نكون دوماً علي خطأ

Mon Jan 15, 01:01:00 AM GMT+2  
Blogger Ma 3lina said...

تذكر تلك الطاولة التي جلسنا عليها وكتبت فيك اجمل قصيدة عشق
اتذكر عندما لامست اصابعي كيف كنت انا وكيف كانت قصيدتي الرائعه
اتذكر عندما ركبت معك سيارتك الفارهة واعطيتني دمية وكتاب وقلم
وقتها اخبرتني باني طفلة انثي مفكرة
طفلة بدميتي وانثي بكتاب الشعر الذي اهديتني اياه ومفكرة بقلمك لكي اخط ثقافتي الانثوية به ليمارس ما فشلت انت في ممارسته معي
قلمك معي
لكي يذكرني بك بعد تلك السنوات الماضية
لازال معي
وما زالت دميتك تحتضني عوضا عنك
اتذكر وردتك الحمراء التي اخبرتني انها الف دليل علي انها تشبهني ولذلك احضرتها لي
لاراني فيها
اتذكرك امام البحر وانت تصرخ ايها البحر اشهد علي!!؟؟؟
اشهد علي اني عاشق لتلك الفتاه
اتذكرك وانت تبكي لحزني القاتل

Mon Jan 15, 01:26:00 AM GMT+2  
Blogger Ma 3lina said...

ده اكتر جزء حسيت بيه مع لاكوبك التاكسى

الخاطرة اكتر من رائعة نسجتيها بشكل متسلسل منساب خدتينا معاكى فى رحلتك

ur thoughts , expression Rocks :)

Mon Jan 15, 01:28:00 AM GMT+2  
Blogger zordeak said...

يخرب عقلك يا بنتى


ايه ده ؟

ايه كم المشاعر ده

انا روحى كانت بتنسحب مع كل كلمة بتقوليها

هو فيه كده؟


بجد كنت حاسس انى فى بحر من الذكريات والمشاعر اللى بتخلى الواحد يتقطع من جوه

رميتينى فيه .., ومش عارف اخرج

وشكلى هكتئبلى كام يوم كده

انا حاليا حاسس بحالة من عدم الاتزان


انا فعلا بفكر كتيير فى حكاية الدمى دى

وكتيير ببص على الناس وادور فى وشوشهم عليها

احنا الاتنين بنتكلم بنفس اللسنا ونفس القلم


تحفة يا انجى


سلااام

Mon Jan 15, 01:40:00 AM GMT+2  
Blogger همس الليل said...

معلش يا انجى ان كنت اتاخرت فى مرورى عندك
بس احب لما اجى اكون رايقه عشان مكئبش حد
على فكره حلوه اوى الرحله اللى الانهايه دى
احنا عندنا هنا فى اسكندريه اختراع عجيب وبطىء كدا اسمو الترام
انا بركبو واسيب نفسى للاماكن اللى بمر عليها وللناس اللى راكبه كل واحد وليه حكايتو
عجبنى اسلوبك اوى فى الحكايه دى حسيت انى كنت معاكى فى نفس الرحله ونفس الدمى بتمر علينا
ربنا يبعد عنك الوحده

Mon Jan 15, 02:20:00 AM GMT+2  
Blogger بين الأمل و اليأس said...

بصي ياستي انتي بدأتي بنوع من الحنين لان الدفء في هذا الشتاء لا يحمل غير هذا المعنى
وموضوع ان الشتا سبب ولادتك فدي هابقه اعرفها بعدين
ثانيا هو بتاع التاكشي بيعاكسك يعني ولا ايه
هوماله هو مش يوصلك وخلاص اما صحيح غلاسه
وبعدين ارجعي انتي اتجننتي فيه حد مش عارف هو رايح فين ارجعي طب انزلي وهاديكي حاجه حلوه
انزلي ياماما انزلي

وبعدين يعني ركبتي بردو طب ممكن تسيبي الناس في حالها ونبي احسن انا حسيت باللتنين اللي انتي قلتي عليهم
وبعدين احنا مش اتفقنا ننساه ايه اللي فكرك بيه تاني
ايوه شاطره ادعيله كدا وخليكي انت الكبيره
بصراحه مش قادر اكمل بالاسلوب ده والله ماقادر
بجد مش بسهوله ان الواحد ينسى حد
مش بسهوله ننسى الحب
فعلا كل تفاصيل فترة الجمال (الحب) لا تنسى
ليست مثل اي مرحلة مررنا بها

حاسس بالكلم والله وبجد رغم هزاري في التعليق في الاول لكن حاولت اخرج خارج هذا الاحساس لكن اسلوبك اجبرني على الخضوع لمعاني واحاسيس انسانه كانت بتكتب بكل صدق وبكل حب عن حنين لانسان الله اعلم وحده بخسارته لفقدانه انسانه مثلك فتشجعي واستعيني بالله وسيبيها على الله
وفعلا زي مانتي ذكرتي بالنهايه جميعنا دائما بالنسبة لبعضنا البعض
بجد والله مش بهزر الاحساس ده جالي لما بكون راكب القطار او البولمان ياه قمة في الانعزال

اجيبقه لتعليقي اللي فات والله كان غصب عني ومقدرتش امسك نفسي من زغللة العين من طلبها لي والحاحها علي بان اسمح لها بان تدمع ولو بالقليل من القطرات
بس انا بقيت احسن تقريبا
الى حد ما
مش عشان اننا حليت مشاكل بس عشان حسيت ان مفيش نتيجه واننا مش هاغير ليهم اي حاجه
فهديت وكمان والله ردك على تعليقي اسعدني ويمكن هونها شوية عليه
وبالنسبه لميلي ياستي هاتلاقيه عندي في المدونه وتبقي جدعه لو وصلتيله
رغم اننا نفسي احتفظ بهذا العالم كما هو ومش عايز ادخله في حياة الواقع لكي لا يصيبة ما اصاب الواقع
بجد انا اعتبرتك زي اختي واكتر كمان بس نفسي اعرف احافظ على حاجه ولو مره فيهذا العالم
وصدقيني لو حصل ووصلتيله وكلمتيني هاكون سعيد جدا او حتى بعتي اميل
بس هي دي كان حلم ولو قدرت احققه ولو في الواقع هاكون سعيد اكتر
بس هو خوف من مغامره جربت نتيجتها في دنيا الواقع كتير
وصحيح والله فرحت اوي ليكي لما عرفت انك اتشهرتي اوي كدا وكمان كل ده عشان البوست اللي انا خدته منك وبعته اميلات لزميلي
شفتي بقه وشي حلو عليكي ازاي
ومتزعليش مني والله مش اقصد ازعلك ولا اخليكي تدايقي هو انا قبل مادخل كنت كدا اساسا فوالله مالكيش ذنب
وياستي انا الحمد لله
انا نفسي اشيل الجزء بتاع الميل ده بس عشان احنا اخوات قررت اننا هاقول كل اللي افكر فيه حتى لو كان عكس امنيتي
وبعدين والله انا رغم ان مواضيعك كلها بيكون معظمها بيظبتنلي الحاله النفسيه لكن مش عارف ليه مصمم ان دمك خفيف وكل مادخل المدونة بس بابتسم ومتقلقيش
وبالنسبه للسفر هايكون للكويت في اول اتنين امته معرفش بالظبط بس تقريبا 6/2اكيد بعد فرح اخويا وطبعا انا عازمك اول واحده اهه والمدونين كلهم معزومين
وهايكون ان شاء الله في دار المدفعيه يوم 4/2
ومتقلليش على لقاء المدونين يوم 2/2 عشان انا عامل الحنه يوم 2/2
وهاعتمد عليكي انك تبلغيهم كلهم دا غير اننا هانزل بوست خاص ليهم بكدا ومتساليش ازاي فيه يوم في الوسط انا طلعت في دماغي كدا وهاتكون الاولى من نوعها
نفسي والله وبحلم مره ادخل واكتب كلمتين وامشي مش عارف ليه بكتب مليون كلمه زي ماكون لازم املا جميع صفحات الجريده
جريدة ايه معرفش اهه اي جريدة والسلام
انا خارج وانا مبسووووووووووووووووووووووووووط
اوي
وربنا يسترها

Mon Jan 15, 05:51:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

ahmed_h

وفيها ايه يعني لما تيجي تقولي نفس الكلام
هههههههه
هبقي كبسوطة برضه
مبسوطة ان كلامي عجبك
يارب دايما
نورتني بجد وانت بقالك فترة مش بتيجي
___________________________


ليندا

يا ليندا كلنا هذا الرجل
حالي هو حالك الكل تقريبا
عارفة ان انا كمان بستمتع باحلي اوقاتي وانا برفقة نفسي زي مانتي قلتي
فعلا مش في حد فاهمها ادي
ولا بيعرف يتعامل معاها زيي
انا لما سألت نفسي السؤال بتاعك
مش احترت ولا حاجة لاني كنت عارفة الاجابة من زمان
ومش هتلاقي حد برغم اصحابك واحبائك الكتير قادر يفهم الاه اللي انتي بتتكلمي عنها
عارفة يمكن كل الكلام اللي قلته في البتاع اللي انا كاتباه دة مش حصل
بس عادة لما بركب تاكسي او اي مواصلة بستمتع فعلا
بالعالم الصامت اليل اتكبمت عنه
فعلا اجمل تعبير قلتيه
ان مش في حد فاهم رقصة في عالم الصمت
وانا بزود عليها
رقصة الم في عالم الصمت
كلالي اقدر اقوله انك لو فكرتي انك لوحد تبقي غلطانة وكلنا غلطانين
فعلي اد ما الواحد ببقي مع نفسه كتير وبيتسمتع مع نفسه
بس عشان هو عارف ان ربنا معاه وبيرعاه
ربنا يخلكي يا ليندا يارب

Mon Jan 15, 06:00:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

chico

دياول زيارة ليكي ليا
واتمني انها تتكر
وبجد انبسط اوي انه عجبك
نورتيني اشوية دول واتمني انها تكرر
بجد نورتني بكلامك الرقيق دة
شكرا ليكي وتحياتي
___________________________

يياسمينتي

ههههههههههه البنطلون اخيرا اتنشر بعد غسلة محترمة
بجد الحمد لله اانا لقينا بعض ومعانا ناس كمان عارفة نفسها انها تايهه
الحمد لله يا حبيبتي
_______________________

carmen

اتمني انها مش تكون الاخيرة
ومش كنت اعرف ان تصاويري للموقف هتعجبك اوي كدة
يجبر بخاطرك يا بنتي يارب
ههههههه
والله مبسوطة بتفاعلك مع اللي انا كتباه
ونورتيني بجد

Mon Jan 15, 06:10:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

شريف غريب

لالالالالالالالالالا

مين قالك اني مش بحب الفصل دة
بالعكس انا من عشاقة
انت كدة فهمتني غلط
انا بكره الصيف جدا بحس انه ملل اوي
لكن الشتا فيه كل حاجة
كفاية اني مش بعرف اكتب غير في الشتا
ولما بكون في الصبف كل كتاباتي بتبقي عن الشتا
انا قايلة في الاول ان سرعان ما تذكرت ان الشتاء هو سبب ولادتي
الكلمة دي انا كنت اقصد بيها حاجات كتير اوي
يعنيمش زي مانت فاكر يا شريف
بلنسبة ان كل الناس مش دمي
صدقني كلنا كدة بما فيهم انا وانت وكل البشرية دي
واللي هيجي في يوم من الايام اللي هيعوضني
ويغير مسار حياتي
مش هيكون غير برضه دمية واجه لدميه
احنا الاتنين هنبص لبعض كدة لاننا هنبص في نفس الاتجاه
لو ركبت مكاني وبصيت بنفس نظرتي للعالم الي كان بره
هتعرف انهم عبارة عن دمي بجد

انت اللي مبهر والله
نجمه ايه وبتاع ايه
يا عم احنا ناس علي ادنا
بس انتو افضلوا انفخو فيا كدة لحد ما انفجر
ههههههههههههههه
__________________________

تامر

انا غاوية نكد يا تامر

انت علي كدة بقي مش تعرفني
اخس عليك

دة انا استاذة النكد
ههههههه
طب لما هو عجبك يعني ايه لزمتها التقطيم بقي
والله مبسوطة انه عجبك
ربنا يخليك وترفع من معوايتي كدة علي طول
__________________________

سيف من خشب

اخيرا ظهرت يا راجل
يبقي انت بقي اللي بصتلي شذرا
هههههه
بس انا عايزة اقولك علي حاجة
اني مش ركبت الاوتوبيس ولا حاجة
معظم اللي كتبتوا دة كان من خيالي
ومش له اساس من الصحة
يعني ركوبي لاوتوبيس بالطريقة دي مش حصل
انا بس كنت راكبة تاكسي وكانت المسافة كبيييييرة شوية فاستمتعتبالعالم الصامت دة
عشان كدة عبرت عنه بطريقة تانية

وحال اللي بقي اسؤ من الاول دة شئ طبيعي
لان فترة البعاد عندك بتزيد وكل ما بتزيد شوقك بيزيد
بس صدقني هي فترة وهتعدي
بس المهم ان انعزالك يجي بفايدة وتعرف تقف علي رجلك زي مانا عملت من يومين كدة
بجد هدعيلك بس انت ابقي طمنا كدة كل شوية
بالنسبةب للس تي ايه
والهيئة العامة للنقل
فانا كل معلوماتي عن الاوتبيسات ان دة مختصر دة زي مات قلت
وانا كما اتمني كدة ويارب يتقبل منك
وادعيلي اني مش اركب اتوبيسات لاني مش عملتها غير مرة واحدة بس بصرراحة بركب المكيف كتير

هههههههه نزيهه بقي

Mon Jan 15, 06:11:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

احمد

احيانا البعد مش بيبقي باختيارنا وبنبقي مرغمين عليه
سواء مننا او من غيرنا او من القدر اللي كتبوا علينا ربنا

بس بيبقي عذابنا لو البعاد دة احنا الي سطرناه بادينا
بس برضه لو عملنا كدة يبقي صدقني بيبقي اشارة من ربنا لينا اننا لازم نبعد


اما بقي قمة عذابنا لو الرحيل والبعد سطره غيرنا
اسئلتك قاسية اوي يا احمد حتي عليا
لاني احيانا مش باقي ليها اجابة
ولو حاولت اتفلسف عليك عشان اجيبلك اجابة لكل سؤال يبقي بضحك علي نفسي
وبخدعها وبخدعك
بس حسيت بجد ان انا زيك اجيد الضحك علي نفسي وانا من جوايا صراعات تكاد
تفتك بقلبي
بس تفتكر اننا بنرحل وفي قلوبنا شئ ما زال يحمل نبض الحياة
عشان نحافظ ما تبقي علي نبض الحياة
ولو احنا استمرينا
تفتكر ان قلبنا هيفضل ينبض بنبض الحياة زي مانت قلت

احنا اكيد بنسال علي الحياة لاانا مرغمين عليها .... تفتكر؟؟
اساطير الشعق
اديك قلتها هي اساطير
لان العشق مش موجود غير جوايا وجواك وكل واحد عارف يعني ايه
احساس ونبض وقلب وحزن
عارف يعني ايه تنهيدة تطلع من جواك تحرقه قبل ما تحرقك

انا كان جوايا اسئلة كتيرة جدا
بس صدقني
تعبت اكتر لما حاولت ادور علي اجابات ليها
فضلت ان الاسئلة دي تكون اسئلة من غير اجابات
عشان احساسي بيقولي انها مش ليها اجابة
لان اي اجابة هيقولها غيري
فيها جدال واختلاف
ويمكن لو حاولت اني الاقي اجابة يبقي زي مانت بتقول
هبرر مواقفي واخطائي وافضل اعيش في وهم
ان انا صح والناس كلها غلط
احمد
مش يمكن مجادلتنا دي تكون هي سبب حياتنا بصورتنا الانساني والبشرية علي الارض
لااننا لو مش عملنا كدة
كان زمانا بندور حول عرش الرحمن كملايكة
ولا انت ايه رايك؟؟؟؟

Mon Jan 15, 06:11:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

ماااا عليناا

يلا يا سيتي اديني فسحتك اهو وبلاش كمان
بجد عجبتك
والله بسطيني واسعدتنيني
ابقي تعالي المرة الجاية بقي
ههههههههههههههه
___________________________

zordeak

يا لهوي سلامة روحك يا ابني
بعد الشر عليك من سحبة روحك
وبعد الشر عليك من تقطيعك
انت بتوجع قلبي ليه بكلامك دة بس

وبعدين انت هتتلكك بيا
اني هخليك مكتئب
انت هتكتئب عشان امتحاناتك
مش هنمثل بقي ههههههههههههههه

المهم انها عجبتك ربنا يخليك يارب
وينجحك
وبجد يشرفني اننا بنتكلم بنفس اللسان والقلم
سلام
___________________________

همس الليل

يا حبيبتي انتي تيجي في اي وقت
انا عارفة اللي انتي بتمر بيه عشان كدة بعذرك والله
وبعدين يعني انتي شايفة انك لما هتيجي هتكئبيني
مانا مكتئبة خلقة يعني
يعني مش هضيفي عليا جديد
طلعي همومك عليا وشاركيني في اللي انتي فيه
بجد هتبسط اوي لما تعملي كدة
جايز اقدر اخفف عليكي شوية
ربنا يبعد عنك الحزن والخوف
صدقيني فرج ربنا قريب

Mon Jan 15, 06:11:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

حازم

انت كنت فاكر ان بتاع التاكسي كان بيعاكسني
دة كان هيبصلي شذرا
مش بعيد كان يقتلني
ههههههههه


بص يا حازم
احنا بسهولة اوي نقدر نعيش ونتأقلم علي حياتنا
والله وحده يعلم ان الانسان اللي انت بتتكلم عنه مش هو اللي كنت انا بحبه
البتاع اللي انا كاتباه دة في خيال كتير اوي مني
وخدت حدث معين ومزودة عليه حاجات من عندي كتييييير
بس اي كان
انا لا ملاك ولا حاجة
انا ياما رفضت حب كتير وكان رفضي دة بمثابة جرح ليهم
يعني انا مش عجبة يعني
ههههههه
شفت بقي ان انا نظرتي كانت في محلها

اولا مين دي اللي دمعت وخليتك تبقي زعلان كدة
بص اي حاجة ليها حل وليها نتيجة في الاخر
بس يمكن حلها مش في ادينا غير اننا نصبر
ونسيبها علي الله
بس نكون مؤمنين بان حلها من عند ربنا
وراضيين بحالنا بجد

بالنسبة لميلك بقي
فانا كنت عملانه زي الفرخة الدايخة ومش عارفة اطلعه
انت هتشتغلني يا حازم

اهو انا لا طلعت جدعه ولا حاجة
دة انا اتنطتت
وفي الاخر كاتبلي عايز تعرفني انا هنا
الاقيني دخلت عند الواد اودي
هو انتو الاتنين واحد ولا ايه نظامكم
خهههههههههه

وبعدين مين قالك انك لما تختلط بالواقع هتلاقي فيهاصابة ومش هتعرف تحافظ عليه
دة هيرجع ليك في انك عايز تحافظ علي الواقع الي انت رسمتوا
او لقيته جديد
وربنا يعلم اني اعتببرك اخويا وقلقت عليك بجد
لما لقيتك مدايق
ومش عارفة اعملك ايه كمان ولا قادرة اساعدك

وبعدين هتكون مبسوط ازاي وانا منفضة مدونتك ومش عارفة اوصلك
ريحني يا ابني اللهي يريح قلبك
انا ست كبيرة ومش حمل الهم دة
ههههههههه

يا عم لا اتشهرت ولا حاجة
طبعا وشك حلو عليا كفاية اني انا اللي بضحك لما بلاقي تعليق منك عندي والله
انا مش زعلانة منك انا كنت زعلانة عليك
وزعلت مني اني كنت متكتفة ومش عارفة اتصرف ازاي
هههههههههه
وبعدين طبعا دمي خفيف انت عندك شك في كدة
لما تعرفني هتعرفني علي حقيقتي وساعتها هتلعن اليوم اللي مامتك فكرت تجيبك عشان تعرفني
هههههههههههههه
طب حلو اوي موضوع السفر
يعني حاول تقابلنا بقي يوم 2/2 دة
وطنش الحنة
هههه
لا انت مش تهرج بقي
خلوها يوم 3/2 بقي
عامة مبروك ليه يارب وعقبالك يارب
انت تعبتني بس في كتابة الرد
انا لو بكتب جواب غرامي مش هاخد الوقت دة كله
هههههههههههههه
بس والله فرحانة اوي بكلامك دة
وارغييا عم الامور حد واخد منها حاجة
اهو تملالي التعليقات وخلاص
بسطتني بانبساطك دة بجد
ربنا يسترها وخليك جدع بقي انا تعبت من كتر التدوير
او اقولك سهلها عليا شوية
يعني اديني الطريق اللي امشي عليه في مدونتك عشان ااجيب اميلك
وربنا يسترها علي ولاياك يا ابني وما يوقعك في ديقة قادر يا كريم
ههههههههه

Mon Jan 15, 07:02:00 AM GMT+2  
Blogger el2ahwagi said...

Sob7an allah...
ana 7ases enni dayman baagi met2akhar keda... !! lol

besara7a taree2et sardik lela7daath hayla awi...
khaleeti lekol 7aga baseeta fi tasarofatna eltabee3eya ma3na a3maq...


da gheer elta3beerat elmaleee2a besho7naat 3aleya men elmasha3er wela7asees... hatkhaleeni afakar fe kol 7aga ba3melha bemenzar gedeed...

" فاستسلم للدغه البرد وافتح ذراعي له مستقبلة لعنات الهواء"

"اسحب يدي من سريرها الدافئ"

"فتاه نائمة , استسلمت لدفئ الحافلة ورموشها العليا اشتهت رموشها
السفلة وضاجعتها"



3agabni tasalsol sales ya2khozna lemadmoon tabee3ei bas dayman be3eed 3an elzehn... 3ashan keda elmashhad elakheer feeh zaka2 w khefa w sedq...

3ala fekra... ana kont ba3mel keda kteer w sa3at ma3 as7abi... aakhod eltoromai aw elautobees le7ad akher elkhat warga3 feeh ... :)




"فانا والسائق فقط في ذلك العالم الصامت الدافئ
فابتسم واقول له "الي اخر دنياك"
فيبتسم بدوره ويخبرني بان اتركها علي الله "

elgoz2 da kollo re2a ma3rafsh leeh.. bas la2etni babtasem le 7agaat gameela mosh men kelma wa7da bas men mogmal elmashhad kollo...!

el post kollo gameel besara7a...!

momken ba2a tenata2i el comment di wetkhaleeha 7atta nemra 10? 3ashan ma7esish enni geet met2akhar... lol

Mon Jan 15, 10:00:00 AM GMT+2  
Blogger الزعيـمة said...

مبروووك يا سمورتي

كتاباتك الجميلة البتترك بصمتها
فى قلوبنا تستحق الانتشار


بالنسبة للبوست دا
فكرني بنفسي اليومين دول

مش عارفة مالى تايهه كدا
ومحبطة على الاخر

يكنش الشتا لة يد فى الموضوع؟
يمكن احساس برودته بيشاطر برودة مشاعرنا تجاه الحياة القاسية

Mon Jan 15, 10:21:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

القهوجي

لالالالا ابدا انت لا بتيجي متاخر ولا حاجة
دة انا حتة لسة حاطة البوست دة انبارح
هههههههه
وبجد مش عارفة اقولك ايه علي كلامك دة
والله مبسوطة من كلامك اللي انت قلته

بجد انا الي مش عارفة ارد عليك
وطبعا فخر ليا ان طريقتي عجبتك
انا كنت فاكرة ان الناس هتقولي ايه اللي انتي كاتباه دة
ودي حاجة طبيعية وبتحصل
بس مش كنت اعرف انها هتعجب كدة
انا برضه بعمي كدة لما بركب الروماي او المترة في القاهرة هنا
بس لما بكون فاشيه والدنيا رايقة
غير كدة بيتنا احسن
وطبعا سعادة ليا اني ازرع جواك ابتسامة
ببقي فرحانة لما اكون سبب فيها
انت اللي جميل بكلامك وفنك جدا

ههههههه
قولي بس علي الطريقة وانا اخليه رقم واحد مش عشرة يعني تبقي الحضري مش وليد صلاح الدين
ههههههههههههه
نورتني بجد
وصباحك سكر
__________________________

زعومتي

الله يبارك فيي يا قمر

صدقيني مش انتي لوحدك اللي تايهه او محبطة
كلنا عذا الرجل
اشك ان يكون جواكي برودة مشاعر
بس الشتا بيفكرنا اننا لوحدنا لان الناس بتخاف من الهوا والبرد
فبتحسي انك لوحدك
وانك الشخصية الوحيدة اللي بتعشق الشتا
هي الوحدة بس اللي مخليانا كدة
بس صدقيني فترة وهتعدي
لان اللي جاي احسن
ان شاء الله
فكي بقي وروقي كدة

Mon Jan 15, 11:15:00 AM GMT+2  
Blogger ساعه الغروب said...

انا مش عارفه بجد اقولك ايه

دى اول مره ازورك

بجد كنت بتمنى فعلا ان مايكونش للبوست نهايه

!!!كنت غارقه معكى

بجد انا مش لاقيه اى كلمات اعبر بيها

يمكن دموعى عبرت كفايه وانا بقرأ

انت بجد رائعه

ممكن ابقى اجى تانى ارد لانى مش قادره فعلا استجمع اى كلمات غير انك ابدعتى فى تحرير دمعاتى الساكنه بقلبى منذ ايام
بعيده لتمزقنى لقطع متناهيه الصغر

بجد شكرا ليكى جدا جدا جدا
لتحرير كل مخاوفى اللعينه

Mon Jan 15, 02:51:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

ساعه غروب

بجد نورتيني

وبجد مش كنت اقصد اني اتعبك او استرسل دموعك الغالية دي

بس عزائي انك عشتي معايا في قصتي دي

بجد مش اقصد اني اخلي تعيطي

بس اجمل ما فيكي انك تحررتي من خوفك دة
وعلي فكرة انا زورتك ومش عرفت احط عند تعليق ومش عارفة ليه

امة انتي تشرفيني في اي وقت بس علي شرط
انك مش تدمعي تاني او تعيطي

وطبعا ممكن تيجي تاني وتالت وعلي طول
مدونتي دايما تنور بيكي
ومش تزعلي صدقيني مش في حاجة تستاهل

Mon Jan 15, 03:48:00 PM GMT+2  
Blogger elkamhawi said...

يا يتى انا تحت امرك
بس على فكرة انا البوست اللى كاتبه بغزى العين بس اصلى زى ما رديت عليكى الوحيد فى المدونين اللى مكتأبتش قبل كدة فقلت انزلة كدة عشان البوست الجاى هيبقى رقص
كدة بس

Mon Jan 15, 06:34:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

هههههههههه
يعني اعمل حسابي واجيب الفرقة معايا
عامة هعديهالك انك كتبت البوست عشان تغزي العين
بمزاجي ها

Mon Jan 15, 06:41:00 PM GMT+2  
Blogger daktara said...

واضح انك رومانسية جدا
وصاحبة قلم رائع
لكن ارجو الاختصار بعض الشئ
تحياتي لك

Mon Jan 15, 11:55:00 PM GMT+2  
Blogger إبـراهيم ... said...

ربنا يسعدكم


بس إيه ده يا إنجي ؟؟؟؟ ( ولا سمراء النيل) ، إنتي بجد حـد حلووو قووووي ، تعرفي ، أنا كنت نسيت مدونتك ، ولما رجعت لها انبسطت قووووي ، واااضح إن أسلوبـك حلووو كماااااان

أتمنى أن نلتقي قريبًا

تحيااااااتي


أقول لك على طلب
ياريت تنشري ( أنا لما حبيبتي هتكبر) اللي أنا منزلها إنهارة ماااااشي

CU
رمز النحاس

إيميلي : ibnzaydooon@hotmail.com

Tue Jan 16, 12:08:00 AM GMT+2  
Blogger قلب يحترق said...

الله علي الاحساس الراقي مش عارفة بجد اعلق علي ايه ولا ايه
عارفة ساعات كتير بعمل انا كمان كدة خصوصا اني بسافر كتير اوي بس بعيش في دنيا الخيال و الاحلام من مكان لمكان بعيش رومانسيتي مع هدوء الصحرا و جمال الجبال واعيشها كمان مع رقة اللون الاخضر و عذوبته أو في مركب صغيرة في البحر انسي معاها كل الدنيا دي بس مع الاسف بنزل لأرض الواقع وارجع للدنيا دي تاني ياااااااااااه يا سمراء النيل اخدتيني لدنيا بتمناها بس سؤال سألته و دايما بسأله هو فعلا الدنيا دي موجودة؟ ولا هي دنيا حلوة وجميلة موجودة في مخيلة كل واحد فينا
جميل اوي احساسك بجد لمستي قلبي

Tue Jan 16, 12:15:00 AM GMT+2  
Blogger أخف دم said...

ازيك يا إنجى.إيه العسل اللى انتى كاتباه ده؟ انا كنت حاسس انى هالزق من كتر حلاوة الكلام.بس انا زعلان منك.يعنى انتى شفتى كل الناس فى الأتوبيس حتى العربجية اتكلمتى عنهم ونسيتى الواد الحليوة اللى كان قاعد فى آخر الاتوبيس وبيغمزلك..

Tue Jan 16, 01:01:00 AM GMT+2  
Blogger ody911 said...

إنجى

حقيقى كنت متخيل إنى أقدر أرد على أى حد
وأعبر عن مدى أعجابى او أستيائى مما يكتب
ولكن اخطأت
نعم
ولأول مرة أخطىء

هل تعرفين

هذا وصف يومى أنا
مش عادى صدقينى
إنى حد يوصف يومك من غيير ما تقلوا علية ؟؟؟

أودى

Tue Jan 16, 01:08:00 AM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

السلام عليكم ..كلام جميل كانه حلم بس اخر الحلم ايه..لازم نصحي لازم نعيش الواقع يا اميره مملكت خيالك...اخرتها ايه؟؟؟

Tue Jan 16, 01:25:00 AM GMT+2  
Blogger بين الأمل و اليأس said...

انا مش داخل اعلق على تعليقك بتاع تعليقي على بوستك
ولا تعليقي بتاع الحجز
انا داخل امسي والقي السلام والتحيه واحييكي على صبرك انك تعلقي على تعليقي بتاع تعليقك عل ى تعليقي على بوستك
وكمان انك تعلقي على بست حالة توهان
انا بجد كتبت هناك ومش قادر اعلق هنا تاني
بس بجد اشكرك موووت والله اشكرك موووت
وانا مبسوووط اننا كسبت اخت زيك
وربنا يسترها

Tue Jan 16, 02:23:00 AM GMT+2  
Blogger orthos said...

متأخر أوى أنا عارف ... بس معلش كان مودى مش حلو و كنت خايف أعلق بكومنت مش ظريف

الفكره عجبتنى جدا ... و اللى عجبنى أكتر الصور اللى انتى وصفتيها .. مش الصور فى حد ذاتها.. بس العالم اللى حوالينا ... ملكة الملاحظه و التخيل مش موجوده عند كل الناس

عيشتينى فى موود حلو أوى ... نفسى أقعد نفس القعده دى دلوقتى ... أتفرج على الناس ... ياااه ... إحساس ان الواحد سايب نفسه و عايش فى دنيا لوحده ده فظيييع

تسلميلى يأوختشى ... يا مظبتانى
:)

Tue Jan 16, 04:00:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

daktara

اولا شرفتني
وواضح انك عندك طولة بال انك تقرا كل دة
معلش بقي اعذرني
بس وانا بكتب مش كنت حاسة بنفسي
عامة هراعي الموضوع دة المرة الجاية
شكرا ليك اوي
__________________________


ابراهيم ...معايا

يا ابني انت علي طول كدة
ربنا يسعد مين
انت بتجمع مين ولا بتعظمني
وبعدين جاتلك الجرأة انك تقول في وشي
انك كنت نسيت مدونتي
يا قلبك
وبعدين انا مش فهمت طلبك
عايزني انشرها عندي يعني
ولا اعمل ايه ولا اسمعها ولا اقراها
مش فاهمة
انت تخصص كيميا يعني
امممممم
طب ka
بوتاسيوم بقي وحركات
ولا هما غيروا الرمز
هههههه
__________________________

dyin_soul

كفاية عليا انك جيتي زورتيني ورفتيني بتعليقك دة
انا اتشفت ان كل الناس بتعمل كدة
هههههههه
يعني مش انا لوحدي
وبعدين انتي بتسافري كتير كدة ليه
ما تاخديني معاي مرة بدل مانا قاعده كدة
الدنيا اللي اني بتسالي عليها ان كانت موجودة ولا لا
لو قصدك علي دنيا الصمت
فهي موجودة جوانا بس
ومش ليها مكان علي خريطة الواقع
اسعدتيني لما لامست قلبك
حزين اه بس طيب اوي
نورتيني
_________________________________

اخف دم

وليك عين تقولي ازيك
دة انا هرفع عليك قضية واشردك في المحاكم يا اشرف
ازاي تذكر اسمي كدة من غير ما تاخد مني حقوق الملكية
اما خليتك تقول حقي برقبتي
ههههههههههه
عسل ايه بس
يا عم احنا منضفين المدونة وراشينها عشان النمل مش تجي تلمه علينا بقي
وبعدين انا شفت الواد دة وكنت رايحاله
بس اكتشفت انه احول


اكيد عشان غمزلي انا
هههههههههه
نورتني

Tue Jan 16, 08:28:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

اودي

اودي انت متخيل ان دي تاني مرة تيجي تقولي مش عادي
وانا عارفة ان انت طالما قلت كدة يبقي في حالة جواك
بس اياك تكون حزين
بالنسبة لوصف يومك فانت لو قريت التعليقات هتلاقي ان نصهم دة يومهم
يعني كلنا هذا الرجل
وبعدين يا عمنا مش واخدة عليك وانت بتكلمني باللغة العربية كدة
حسستني ان انت زعلان من حاجة
ومش تزعل انا اللي هرد بدالك
عادي بقي
___________________________


انونيموس

وعليكم السلام

مملكة خيالي اخرها اني ابنيها علي ورقتي بقلمي واكتبها
اخرتها ايه
اعتقد اني لو وصلت لاخرتها فدة يعني موتي
بالنسبة لاخر الحلم اللي انا حلمته
فدة طبيعي
تاني يوم بتتكرر نفس الحلم بوشوش تانية بظروف تانية
حياتنا كلها احلام سواء كابوس او احلام وردية

وبعدين مش تقولي انت مين
عشان علي الاقل اقدر ارحب بيك
___________________________


بين الامل والياس

ايه يا عم
مين مع مين
مش في شكر بين الاخوات يا حازم
انا بدوري كان لازم اعمل كدة ومش مرغمة ولا ايه
المهم ان يكون الرغي دة كله فادك
وطلعت منه بحاجة
مش رغي وخلاص
وبعدين شكلك اصلا جاي تقر عليا
وتقولي بطلة جمهورية وحركات
يا عم احنا علي ادنا

___________________________

soul

لا متأخر ولا حاجة
بص
هو مود كل البشر دلوقتي نا كنت فاكرة ان انا لوحدي اللي مودي وحش
بس اكتشفت انها حالة عامة للمدونين
الظاهر اننا كلنا بقينا زي بعض
بنكتئب وقت واحد ونفرح وقت واحد
والله يا ابني احساس تحفة
انا بجد جربته
اي نعم معظم الكلام اللي كاتباه دة مش حصل لا له اساس من الصحة
بس انا جربت انك تقد القعدة دي وتشوف الدنيا علي مزاجك
اي خدعه يا يابا
زورونا تجدوا ما يسركم

Tue Jan 16, 08:28:00 AM GMT+2  
Blogger Utopian said...

يا جمالك يا سمرا..يخرب بيت دماغك بجد

عجبني البوست أوي

هو كئيب كالعاده :) بس احساسه عالي اوي

الواحد في اللحظات دي بيبقي عايز يكون غير مرئي عشان محدش غبي ييجي يبوظ الدماع اللي عاملها :)

أحسنتي

Tue Jan 16, 11:04:00 AM GMT+2  
Blogger كلمه said...

nothin 2 say .... eldem3a kanet hatfer men 3eenaya :D
leh??? m3rfsh ... :))

Tue Jan 16, 04:45:00 PM GMT+2  
Blogger Yasmine Adel Fouad said...

ايه يابنتى ده
مش قادرة ابطل انى اتنفس كلامك
بسم الله ماشاء الله
انا مش فارق معايا أعلق أنا هخرج أقرا الابداع ده تانى

بس ملحوظة واحدة

أرى عاشقان

أرى عاشقين
لان عاشقين مفعول به منصوب بالياء ماشى

Tue Jan 16, 06:42:00 PM GMT+2  
Blogger كلبوزة لكن سمباتيك said...

سمرا
تهت منك في النص
البوست طويل صحيح اسلوبك كالعادة سلس
بس افتكر تركيز الفكرة في كلمات اقل يكون افضل
الفكرة اية صحيح؟
مجرد فضفضة؟ و لا رحلة توهان؟
انت عاملة اية؟
خلي بالك من صحتك و البرد
عايزة اقرا لك قصة
انت ممكن تكتبي قصص روعة على فكرة
بس ركزي الفكرة
قبلاتشي

Tue Jan 16, 08:19:00 PM GMT+2  
Blogger Ahmed EIssa said...

اسلوبك جميل ياسمرا وتمكنك من رسم الحالة بالعامية والفصحي رائع..تحياتي قليلين اللي اثروا فيا بالرغم من طول الحالة ..

اتمني اشوف كومنتاتك قريبا"دعوة مستخبية لزيارة المدونة اتمني تقبليها..عدي مش حتخسري حاجة"

Tue Jan 16, 09:33:00 PM GMT+2  
Blogger tota said...

سمراء
عارفة كل كلمة كتبتيها ووصفتى بها نفسك واحساسك ونظرات وهمسات وكلمات الاخرين مرت علينا جميعا فى مرحلة او اخرى من حياتنا
ان ننظر للعالم من خارج اطار الصورة ونحن لسنا من مكونات هذه الصورة احساس مختلف ومعاه تمنى ان نكون مثلهم نسعد سعادتهم ونجد من يشاركنا سعادتنا واحزانا ونفسنا وحياتنا

ان نتفاعل معهم ونكون جزء من هذه الحياه بدلا من العزلة لكن الحق اننا اخترنا ان نكون خارج الصورة ويمكنك العودة فلا تطيلى الغيبة والا سوف نجدين صعوبة ان تعيشى بعيدا عن نفسك داخل اطارك وحدك

تحياتى

Wed Jan 17, 12:00:00 AM GMT+2  
Blogger albida said...

انوجى النوجى كونوجى

عنوان البلوج بتاعى اتغير الى
albidalife.blogspot.com
متنسيش تغيرى اللنك اللى عندك

manal

Wed Jan 17, 12:43:00 AM GMT+2  
Blogger أميرة said...

ياه على احساسك ياسمرا يااااه

انا حسيت بيكى اوى بجد وبكم الشعور والاحتياج وانتى هائمة على وجهك بلا هدف

افكارك وترتيب كلامك والاحساس والوصف رائع رائع رائع ياسمرا

بحييكى

Wed Jan 17, 05:01:00 AM GMT+2  
Blogger linda said...

سمرا

ممكن تمري بالبلوق تبعي لانو انا دعيتيك لتاج اذا حبيتي بتعمليه

Wed Jan 17, 12:56:00 PM GMT+2  
Blogger إبـراهيم ... said...

سي ... يوو


يعني أشوفــك على خير :)

c u


أندر ستاند دلوقتي ، ولا لثـة ؟؟؟


تحياتي برضـك

Wed Jan 17, 03:00:00 PM GMT+2  
Blogger ody911 said...

إنجى
واللهى بجد الكلام عجبنى لسبب تانى خالص وهوة إنى حاسس بية جدا ودة كمان علشان مكنتش عارف أوصفوا
آه سعات كدة بتعيشى فى حالة مش عارفه توصفيها

فتخيلى لو حد وصفها أبلغ من وصفك

فدة شيء مش عادى بجد

بس
خلاص
مفيش
معدش عندى إللى أدهولك

أغنية رخمة قوى
وعادى بقة

صحيح إيه رأيك فى العزومة إللى أنا عزمتهالك

قوليلى رأيك بصراحة
بس أوعى تكونى نباتية ؟؟
وعادى برضوا
أودى

Wed Jan 17, 06:14:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

utopian

بجد البوست عجبك
تصدق انه عجبني انا كمان
ههههه
اهو السواق بقي كان غبي اوي في اللحظات دي
وبوظلي الدماغ اللي كنت عاملاها
ههههههههه
شكرا

_______________________

كلمة
***

بتفكرني بالاعلان دة انت عارفه
المهم اوعي تنزل دموعك
__________________________

انا حرة

تصدقي انك عايزة تتضربي
انتي فينك يا حاجة

بس ايه الكلام الجامد دة
اتنفس لا ظبطتيني
هههههههههههههه
معلش بقي اصل اختك ساقطة نحو
هههههههههههه
عامة روحي اقريها تاني البلوج بلوجك

Thu Jan 18, 01:03:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

سمباتيك

يااااااااااااااه
انتي فينك يا بنتي
وبعدين تهتي ليه كنتي اقفي وساالي اي حد وهو هيدلك علي طول
بس بجد ايه الغيبة دي كلها
ليكي وحشة والله ووحشتني بجد
الفكرة يا سيتي بتحكي عن اتنين صعايدة بيلعبوا شطرنج
المتفرجين سابوهم ومشيوا
بس وهي دي الحكاية
بالنسبة للقصص بقي فمش اوعدك
لاني مش ليا خلق ليها
بس انا ممكن اقولك علي افكار وانتي تعمليها وخلاص
او نجيب اي حد يعملها
مووووووووه
__________________________

احمد عيسي

عجبني ان اسلوبي عجبك اوي يا احمد
وبجد شرفتيني بزيارك دي واسعدتني جدا
وعامة من غير ما تقول ان كنت هروح ازورها في الخباثة كدة
بس مش تقول لحد ماشي
هههههههههههه
واكيد مش هخسر حاجة وهكسب مدون رائع زيك
___________________________

توتا

مش عارفة اقولك ايه بس بجد بتفحميني دايما بتعليقاتك
وصدقيني غيبتي عن نفسي او علي غيري لن تطول
دة اللي اقدر اقولهولك دلوقتي

Thu Jan 18, 01:04:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

منولتي النولتي موتولتي

جاري التعديل يا فندم
وعلم وينفذ

___________________________

ايمن فاروق

مبسوطة ان كلامي عجبك
وانا يا سيدي مش فاهمة ايمن غلط ولا حاجة بس يا ايمن زي مانت عايز تخلي
الناس تعذرك لازم كمان تعذر الناس
انا مش فاضية علي طول
انا واحدة عندي شغلي ومذاكرتي وابحاثي وتمريني ونفسي
ومش هعمل الي انت قلت عليه الصبح
لان الاخوات مهما حصل بينهم مش بيسيبوا بعض

Thu Jan 18, 01:04:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

اميرة ويلز

شرفتيني بزيارتك يا قمري
وانبطت ان كلامي عجبك
نورتيني بجد
واسعدتني بتفاعلك مع اللي انا كاتباه
تحياتي
_________________________

ليندا

اكيد بزورك انا اصلا بزورك علي طول عشان بحب اقرا كلامك بجد
بس راح اشوف التاج
وبشوف ظروف كتاباتي والمزاج ايه
فهمتي علي

Thu Jan 18, 01:05:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

ابراهيم معايا

يا سلام بقي هي كدة
اوكي يس سير اي اندرستاند وات يو سيد
تحياتي برضه لبرضك
__________________________

اودي

اولا انا مش نبايتة خالص

اي خدمة اديني وصفتوا نيابة عنك
وبعدين انا مريت بالحجات دي كتير
ومش ببقي قادرة اوصف اللي حاسه ولا قادرة اكتبه
بالنسبة للعزومة لو جدع اعملها يا اودي

Thu Jan 18, 01:05:00 AM GMT+2  
Blogger Hamed Ibrahim said...

كان لازم يعني أدخل أقرأ البوست ده؟!
كنت حاضر حفلة مرة للحب والسلام في بيت الهراوي ..
المهم غنوا أغنية نفسي أقابلك مرة بعد يومين
وهنتقابل مجرد صدفة

فاكر إني في الحفلة عيطت وكنت عمال أستخبى من الناس ومن زمايلي اللي جنبي علشان ما يشوفونيش
كان عازف الأورج وقتها مواجه ليا .. كل شوية عمال يبصلي .. وأنا احاول أتماسك
دلوقتي بطلت أسمع أغاني تقريبا برغم إني مستمع جيد لنوعية بفتخر بيها ..
دلوقتي مثلا ما أعرفش أسمع أغنية زي أغنية الحب والسلام دي لأن بحس إني مش هاقدر
فولدر كبير مليان لأغاني الحب والسلام .. وما بقتش بقرب منه ولا لأغاني كتيرة بحبها
وللأسف افتكرت الأغنية لما شفت الموضوع ده !!

قصتك جميلة .. وأكاد أجزم أنها صادقة ومن قلب أحب آخر بصورة حقيقية نبيلة صادقة
ربما أعتذر لكِ عن ضياع حلمك وأنظر لك نظرة يملؤها الإشفاق لأني أعرف هذا الشعور الذي ما زال مستمرا معي ويحاول أحد الأغبياء أن يبتسم ويقول : سوف تنسى يوما ما !!
وهو لا يعلم أنني لا أريد النسيان أصلا برغم مقدار ما يؤلم يوميا لدرجة عدم الراحة في الجلسة العادية!

كلامك عن العاشقان الذان ارتادا الحافلة وهما يجلسان بجوار بعضهما ونظراتهما تملأن العالم حبا وأملا وحنانا
ربما كنت أنا أحدهما في وقت سابق ..
ربما كنت مكانك أتأملهم وأفرح لهما وأتألم لي !

مؤكد إنك تراقبين أحدهم وهو يُشبك يده في إحداهن ويمشيان معا بكل قوة لا تدري من أين وُهِبوها ! .. ثم تنظرين لنفسك وتنظرين لأصابعك فتجدينها فارغة ..
ليس الفراغ لأنكِ لم تجدي أي يد أخرى .. فالأيادي متوفرة .. ولكن لأنك لم تجدي يده هو بالتحديد .
متأكد أنه مر عليك هذا المشهد .

ربما لا أعرفك وربما كانت هذه ثاني زيارة لمدونتك .. ولكن أعترف أنه لن يشعر بمقدار الألم والحسرة مهما كتبتي ومهما بكيتي ومهما تعاطف معكِ الآخرون .. لن يشعر أصدقائك وأقربائك وأيضا لن يشعر هو !
لأنه لو كان قد شعر لكان قد تغير الحال .
ولكن للأسف الروح هي واحدة بكل ما تشعر به من ألم وفرح .. وإن اشتركت مع روح تحبها في نفس الإحساس !
خلقنا الله هكذا !!

إهداء لكِ

لما الشتا يدق الببان
لما تناديني الذكريات
لما المطر يغسل شوارعنا القديمة والحارات
...
...
..
لكني بحتاجلك سااعات
لما الشتا يدق الببان

للأسف أيضا هناك أغنية حزينة للشتاء غناها علي الحجّار .. ولكن لا توجد أغنية أخرى بنفس الألم والحزن عن .. عندما يدق الصيف أبوابنا .. والخريف والربيع والعمر الذي سيطــــول معه الألم !!


تحياتي

Thu Jan 18, 01:50:00 AM GMT+2  
Blogger Hamed Ibrahim said...

ملحوظة :
مش فاكر بالظبط هيا
لكني بشتاقلك سااعات ولا بحتاجلك سااعات
والصراحة الواحد مش جريء يسمع الأغنية دي دلوقتي !!

Thu Jan 18, 01:56:00 AM GMT+2  
Blogger انحلت سيور العربه وسقط المهر من الاعياء said...

لحظات مرت علي وانا جالسة اشاهد صمتي

"حلم وغاب
ولا حقيقة لقيتها سراب
ولا مجرد كلمة قريتهاا عيون في كتاب"

فماذا كنت انا لك؟؟؟؟
اعتقد انك حلم العمر

الطيف الذى يحتل الاعماق
الاشعه البنفسجيه التى غزت عوالم ذات هذا السعيد

ادخلى بطيفك حتى
نخاع الذوات حتى لاتتر كى لحظه من الممكن ان ينخلع فيه بعيد عنك
فانتى العمق
انتى الر وح
انتى من ا حدث الجمال
فى كون ونفسى كانت محمله با وزار البشريه
وجئى انتى تكونى
الخلا ص

Thu Jan 18, 02:00:00 AM GMT+2  
Blogger frozen love said...

اولا اسلوبك رائع..فوق الرائع وثانيا التفاصيل اللي اخترتيها في الاشخاص قوية جدا بتنقلنا معاكي للعالم ده..وثالثا انا زيك بالضبط اعشق النظر الى ذلك العالم من وراء النوافذ ورابعا بقى ودي الاهم

خليها على الله يا انجي..السواق ده جامد وجاب من الخر

Thu Jan 18, 03:30:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

حامد ابراهيم

اولا مش كان لازم تقرا البوست دة
اول ما حسيت انه نكدي كان لازم تسحب عشان مش تدخل الموود المهبب
اللي الواحد بيدخلوا دة
انا بجد مش عارفة اقولك ايه
بعتذرلك لو كنت سبب في زعلك او تنهيدة حسرة علي اي شئ فات
بالنسبة عن الاحلام الضائعه فانا امني نفسي اني ساجد غيرها وأكون قادرة علي تحقيقها
وانت كمان لازم تكون واثق من دة
علي القال عشان تعرف تبقي انت
انا مش هنكر اني بكون سعيدة لا الاقي عشاقان
وببقي فرحانة لهم اوي وانت صورت احساسي واحساس يدي
وبرجع اتنهد واقول كانت ايام
اتمني انك تزورني علي طول
وشرا ليك علي كلمات الاغنية الي انت اهديتهالي
بجد انبسط بيها اوي
بس احنا لازم نخرج من حزننا دة
اكيد في طريقة
___________________________


حامد ابراهيم

مش فارقة ان كانت الكلمة بشتاقلك او بحتاجلك
لان الكلمتين بيمثلوا حالة واحدة
احتياج الاشتياق او الاشتياق للاحتياج
شجع قلبك بس وواجه حزنك
تحياتي
اه ملحوظة

ياريت لو مش يضايقك انا عايزة الاغاني اللي انت بتتكلم عليها دي بتاعت فريق
الحب والسلام
تقدر تساعدني اني اخدها منك
وهكون مشكورة ليك جدا

Thu Jan 18, 09:00:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

الجحيم هو الحقيقة

ايه يا عم الكلام الكبير دة
هو انت تغيب تغيب تقوم تتحفني بتعليق زي دة
بس حلوة اوي الجملة الاخير بتاعت ان انا الخلاص دي
ابقي تعالي علي طول بقي
___________________________

frozen love

انت كنت فينك كدة كل دة
علي فكرة انت مسجل حضور متاخر
والمرة الجاية مش هسمح بكدة
ماشي
يا ابني انا اكتشفت اننا كلنا هذا الرجل
وفعلا السواق دة جامد وفهم كلمتي لما قلتله الي اخر دنياك
وفعلا جاب من الاخر
ابقي تعالي بدري بقي

Thu Jan 18, 09:00:00 AM GMT+2  
Blogger شمعى أسعد said...

اختيارك للأغنية
رصدك للتفاصيل
ربطك بين الاغنية واللقطات السريعة
اللى قابلتك
وكل ده من خلال مود معين
كله كده على بعض
تحفة

Sun Jan 21, 01:18:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

شمعي اسعد

يا ابني انت بتيجي بعد الهنا بالسنة

انت اول واحد يستني موضوع جديد عشان يعلق في القديم

يا ابني بيهمني رايك صدقني
فمش تتاخر عليا كدة
والله اتبسط انها عجبتك
وعلي فكرة يا جماعه
شمعي هو اللي مديني الاغنية دي
اي خدعه بقي
انبسط وزئطط

Sun Jan 21, 11:21:00 AM GMT+2  
Blogger dead man said...

فتاه نائمة , استسلمت لدفئ الحافلة ورموشها العليا اشتهت رموشها السفلة وضاجعتها

Fri Jan 26, 06:14:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

dead man

ايه عجبتك اوي الجملة دي
تعرف انك بستطني اوي بتعليقاتك علي البوستات دي
ربنا يخليك ليا

Sun Jan 28, 01:03:00 AM GMT+2  

Post a Comment

<< Home