Thursday, December 07, 2006

فتاه في عصر الممنوع


مذكرات فتاه في عصر الممنوع

مازلت اتظاهر بنسيانه وباني قد اعيش بدونه
دون ضحكته المدوية في اذني
دون صوته الصاعق لقلبي
دون دخانه الذي كنت اسافر فيه
ولكن الي متي اتظاهروانا اتلهف لحضنه والسكون فيه
في اخر زلزال كان الطلب بنسيانه وانسيان ارقامه
لكن هاتفي عصي ورفض ومازال يناديه بحبيبي
احتفظ بكل ارقامه بكل رسائله رغم البعد
اسير في طرقي باحثة في وجوه من حولي علي شبيه له
ابحث في وجوه من حولي علي عينان تصعقني بنظرتها كنظرته
لكن ارجع لبيتي تاعبة من الطواف دون جدوي
وامني نفسي بانه كان معي وان يديه الباردتان تلفان في رفق خصري
وان كفيه الصغيرتين تدفئ كتفي
وارتمي علي سريري من الارهاق
عيني مغمضة لكني اراه وعقلي يفكر به
اذهب في كل مكان وافعل اي شئ , امارس حياتي بطبيعة لاشعر نفسي انه لا فرق بين رجل واخر في حياتي
لاشعر نفسي بانه عادي جدا ان اعيش بدون وجه, بدون حب , وبدون قلب
اعرف انه سيعيش وسيلتقي بغيري في دربه
وسيلقي علي حبالهن الكلام المعسول
ويطوق خصرهن بابلغ العبارات واطواق الورود
لكن هيهات ان يجد مثلي
هيهات ان يعرف معني الحب
هيهات ان يجد قلب طفلة تعشق

اتراه احبني , اتراه عشقني , اتراه سيعود الي
ام اني ساظل اعيش كملاك وسط البشر
اطلب المستحيل واطلب المثالية في عصر يغتالون فيه العاشق
في عصر يقف السياف وراء الباب ليذبح من تجهر بالحب
فالحب ممنوع
والنشر ممنوع
والكلام ممنوع
الصوت ممنوع
العشق ممنوع
والجنس ممنوع
البكاء ممنوع
والضحك ممنوع
والحزن ممنوع
نحن في عصر الممنوع

وعصر اللاحب واللاعشق
في عصر يرمون فيه العاشق بجوال ويربطونه باغلظ السلاسل والاحجار
ويلقون علي مسامعه تمائم وهمهمات بانه فاسق وزنديق وكافر
بانك امنت بوجود عشق وحب
بانك عشقت من لا يعشق
بانك تواجدت في محراب العشق وقدمت قرابين الرضا لمحبوبك
فيتسائل وهو مخنوق يكاد يلفظ انساه
"وماذا في ذلك اين خطيئتي ؟"
يردد صوت بشع جاف انك امنت بوجود عاشق
وان هناك من يسكن محراب العشق
وهو فارغ
بانك عشقت وانتظرت الحب وهو مجرد خيال
ويرمونه وسط الحياه محاربا سلاسله واحجارة المربوطه علي عنقه
ويظل يحارب ويستنجد من ينقذه
حتي يموت العشق ويفرغ قلبه من نبضات الحب
احببته,,,, نعم احببته بجنون
وسأظل احبه
وسيظل هاتفي ينادي رقميه ب حبيبي
وسيظل جهازي يطلق عليه حبيب قلبي
كيف ينساني وانا قد رسمت في كل زاوية من زوايةحجرته وردة وضحكة
كيف ينساني وانا لي في كل مكان في منزله ذكري
اتراه سيعود
اتراه سيعاود الاتصال بي واسمع صوته وهو حزين يذبحه السكوت بين كل كلمة واخر
ويحارب صمته بكلمة " وحشتيني"
اتراه سيخبرني بانه لا يستطيع ان يعيش بدوني
وانه نادم علي قراره وبعده عني
وباني ملاكه الحزين الطيب
اليس انت من طلبت مني في اول مقابلة واخبرني باول مقولة ذبحتني
" استيقظي وقفي علي ارض صلبة
فليس لديكي الا قلبي في ارض الغربة"
فما استيقظت وما وجدت تحتي ارض
وما حصلت علي قلبك ولكني عشت دوما في الغربة
ولكن هذا هو قدري يبكي علينا وهو ساخر منا
وانا ما عدت اصدق بهمسات الحب
ولا عدت اؤمن بكتاب العشق
وسأذبح عشقي وقلبي حتي لا يشتاق اليك
وساطعن جسدي حتي لا يحن لحضنك مرة اخري
فممنوع علي ان احب
فنحن يا سادة في عصر الممنوع

Labels:

36 Comments:

Blogger linda said...

راشعة

فعلا فعصرنا هو عصر الممنوع والمحظور

حتى الكلام فيه صار ممنوعا والهمس صارا محرما والتعبير عن الاحساس ولو بقلم عاجز صار مشكلة تتطلب امة لحلها

هدا عصرنا ونحن صنعناه لذالك اما ان نتحمله او نمحيه والأول اسهل بكثير

تحياتي

Thu Dec 07, 05:56:00 PM GMT+2  
Blogger Carol said...

أعجبني كثيرا تنقلك بين الكلمات
و بين مشاعر الحزن المتردده و مشاعر القوه التي تريد لأرتداء أقنعة الشجاعة و المواجهة
و بالفعل كل ما كتبته هي مراحل يمر بها كل عاشق جلس وحده في منتصف الطريق
بعد أن كان معه رفيقه و حبيب قلبه

Thu Dec 07, 06:00:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

linda


شكرا ليكي يا قمر علي زيارتك
وعندك حق احنا فعلا في عصر الممنوع
وخايفين نتكلم
ودة اللي احنا عملناه بادينا
فعلا كلامك صح

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

carol

اكيد انا مبسوطة ان كلماتي عجبتك
انا حاولت اكتب شعور العاشق بعد ان تخلي عنه حبيبه
بجد مبسوطة انها عجبتك

Thu Dec 07, 06:17:00 PM GMT+2  
Blogger Yasmine Adel Fouad said...

سمراء النيل


ايه ده
قتلتينى يا بنتى
عارفة مشكلة ان اللى بيقرأ عمل ادبى بيتخيل انه حصل للى كتبه
طول عمرى بقول يا ناس فى خيال و معايشة و حاجات كتير كده
بس اقسم بالله انى حسيت بانفاسك وانتى بتكتبى


تحفة بجد
احساسك رائع

Thu Dec 07, 07:39:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

يا لهوووووووويييييييي
علي كلامك انتي يا انا حرة
بجد كلام كبير اوي عليا
حسيتي بانفاسي وانا بكتب
دي كلمة جامدة اوي

Thu Dec 07, 07:46:00 PM GMT+2  
Blogger Enbee said...

أنا حرة

يا حرة بلاش الكلام بتاعك ده الله يسترك !! معايشة ايه وتخيل ايه ؟؟
مافيش تجربة تتحكي بالعمق ده إلا لو كان ليها - صدى حقيقي - في حياة الانسان أو على الاقل لمساها عن قرب .. وإلا إشمعني الموقف ده اللي اختارت سمراء انها تحكيه وتعبر عنه ؟
وبعدين ايه موضوع الأنفاس ده ؟؟ احنا مش قلنا عايزين ننضف مصر من البلاوي والمخدرات وكده ؟؟؟؟

عليا النعمة ما انا سايبك في كل حتة وراكي وراكي والزمن طويل .ههههههههههههههههههه

سمراء النيل
في النصف الاول لقيت نفسي بمصمص شفايفي وكنت بقول - كبدي يا بنتي !!! - لغاية الجزء بتاع

(لكن هيهات ان يجد مثلي
)

هنا قلت عفارم عليكي يا بنت أهو كده !!
ويلا أهو قفا من ضمن 4500 قفا الواحد لازم ياكلهم في حياته علشان يتقال عليه ناضج ومخضرم ( ده على فرض انو حقيقي ) اما لو كان (خيال ومعايشة) على راي حرة .. فتعليقي هو برافو.. عرفتي تطوعي القلم والافكار والكلمات علشان تصيغي حالة انسانية ليها صدى عند كل الناس

جامعة السلطان قابوس نورت يا ست البنات

تحياتي

Thu Dec 07, 08:01:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

احب اوضح شئ ان فعلا كلامي ليس علي تجربة قد اكون تعرضت لموقف البعد والخيانة بس طبعا مش كان بالصورة دي
وبصراحة لما كتبت البتاع دة مكنش مأثر عليا الموضوع لا من بعيد ولا قريب لا في عقلي الباطن ولا الظاهر هههههه
بس الاحساس انك تحب واحد اوي ويبقي ليك معاه ذكري رائعة وفي الاخر يبقي نصيبك النفي
من عالمه
او تبقي عايز تصرخ وتتالم وتلاقي نفسك مش قادر
تنهزم وتلاقي نفسك استسلمت لاحساس غبي
وفي الاخر لازم يجي عليك الوقت الي تفوق فيه وتعرف ان مش هي اللي خسرت لكن هو
عمان اكيد منورة طول مانت فيها

Thu Dec 07, 08:13:00 PM GMT+2  
Blogger الأغاني للرأفتاني said...

لكن هيهات ان يجد مثلي
هيهات ان يعرف معني الحب
هيهات ان يجد قلب طفلة تعشق
.................


هو كده الكلام..
ملعون ابوهم كلهم فاضحنا ومقصيرن رقبتنا فى كل حته..

ههههههه


يا سمرا
والله كلام حلو اوى وجميل.. وكانه قصه بتشوفيها بعنيك

الممنوعات كتيره واللسته طويله


وساطعن جسدي حتي لا يحن لحضنك مرة اخري
فممنوع علي ان احب
فنحن يا سادة في عصر الممنوع

جميله

Thu Dec 07, 09:58:00 PM GMT+2  
Blogger islamz said...

يخرب عقلك يا انجى .. وجون وجون وجون .. تدوينة صاروخ .. اسلوبك وكلامك .. عجبنى اوى قلب طفلة تعشق دى .. حسيت بالبراءة فى الحب .. اللهفة فى انتظار الحبيب .. الاندفاع البريء عند ملاقاته .. التعلق بالحبيب بشوق بعد انقطاع ايام بدون رؤيته .. كل ده حسيته من الكلمة ديه .. قلب طفلة تعشق .. بجد كلمة وهمية .. جميل جميل جميل .. ربنا يوفقك يا انجى يا جميلة

والسلام ختام ...

:]

Fri Dec 08, 12:58:00 AM GMT+2  
Blogger 3rby said...

بجد اسمي في موبايلك"حبيبي"
طيب مش تقولي ان البوست ده من وحي الهامي
ههه ههه
:)

Fri Dec 08, 01:17:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

كلام جميل واكيد دى قصه بس انتى كاتباها بأتقان جميله فعلا وسافرت معاها لبعيد اوى

Fri Dec 08, 03:52:00 AM GMT+2  
Blogger albida said...

الله عليكى… أقسم بالله أنتى عبقرية يا بنتى

ايه الاحساس ده كله!! أنا قريت الكلام ده من هنا واذبهليت من هنا!! بجد احساسك عالى أوى أوى

على فكرة مش شرط أنا الانسان يكون مر بتجربة معينة علشان يعبر عنها بالمصداقية دى… أنا لما قريت الكلام ده حسيته أوى على الرغم أنى مابؤمنش بالحب أساسا!! بس فى أوقات كتير بقعد أسأل نفسى يحصل ايه لو فيه حب فعلا؟ طب يحصل ايه لو أنا عملت كذا؟ أو كنت فى الموقف الفلانى؟

عجبنى الجزء الأول أوى اللى أنتى بتوصفى فيه شوقك ومشاعرك وكبريائك.. حسيت وكأنى كنت معاكى!! وموضوع هيلاقى فين زيى ده مش غرور خالص.. لأن كل انسان فينا فى أعماق معاميقه وفى مواقف معينة بيحس أنه أحسن واحد لاشعوريا… كونك نقلتلنا الاحساس ده فده شئ يدل على شفافية كلامك وقدرتها على اختراق أنفسنا
بجد حسيت كل حرف كتبتيه

تحياتى الجامدة أوى
:)

manal

Fri Dec 08, 03:58:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

المهاجر المصري
اكيد مبسوطة ان كلامي للمرة التانية بيعجبك
وشكرا ليك بس برضه هاخد منصب في الدولة الرأفتانية

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
اسلام باشا هموت واعرف عرفت اسمي منين
ههههههههههههههه

تدوينة صاروخ مرة واحدة
انت عايز تشرب بيبسي ولا ايه
ال صاروخ ال

ههههههههههه
اهو انت اللي رافع من معنواتي ومصلح نفسياتي
..................................

3rby

الهامك دي مين بقي يا بيه
انت بتخوني كمان
وبعدين مين اللي قالك ان انا عندي موبيل
يا سيدي احنا ناس غلابة وفقرا
الله يسهلك يا ابني مش تقلب علينا المواجع

...............................

raspoutine:

هي فعلا قصة وكنت سعيدة انك طرت بعيد
بس يا تري هتعرف ترجع لوحدك تاني؟؟؟؟؟؟؟

.................................

albida:

اهو انتي كدة فهمتيني
شهادة اعتز بيها منك اني احساسي عالي
اهم حاجة في اللي بيكتب ان احساسه اللي حس بيه يتنقل للناس ومش تتخيلي قمة سعادتي ان الاحساس وصل ليكمبالطريقة دي
وبعدين تعالليهنا انتي ليه مش بتؤمني بالحب
كون احساسك دة حستيهفدة بيدل علي انك اعظم عاشقة للحب بس بتهربي مني او بتتجاهليه
دع يالحب يخترقك يا منال
يا بيضا
ههههههههههههه

Fri Dec 08, 04:40:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

ايمن
انا اللي سعدت بالحديث
واتمي انك تعزمني في فرحك واجي يا سيدي ازغرطلك الزغروطة التمام
وهنقط كمان ههههههههه
وانشاء الله يتحقق الحلم
شكرا ليك

Fri Dec 08, 06:03:00 AM GMT+2  
Blogger islamz said...

هههههههههه .. عيب عليكى يا بنتى .. دا انا اسلام .. بعرف اى حاجة ... جلا جلا جلا .. هههههههههههه لكن على العموم لو مش عاوزة اندهلك بيه تانى بلاش .. وحصل خير ..

والسلام ختام يا انـ... يووووه يا سمرا

ههههه ...
كنت هنسي
:]

Fri Dec 08, 10:16:00 AM GMT+2  
Blogger admelmasry said...

ايه الجمال الجميل دا


لا انا مقدرشي علي كدا

بقي كل الكلام دا كان مستخي فين يا جميل يا بخته يا بخته

ياريته كان بيقرالك

دا لو كان يقرالك فعلا .. تلاقيه دلوقتي مش قادر يعبرلك عن كل اللي جواه



صراحه انا مش عارف اقولك ايه ... انا بصراحه نفسي ومني عيني .. احب واحده تقولي الكلام دا

غيرة بقي عيد عنك

Fri Dec 08, 01:39:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

اسلام ما هياش محتاجة فكاكة منك ومش تفرد عضلاتك اوي
انا كدة كدةاسمي مكتوب في البوست بتاع علا
عارف فاضلك ايه طربوش طويلاسود وبدلةسودة محترمة عصاية رفيعه قصيرة كدة
ويشاوروا عليه ويقولوا
ههههههههه اسلام اهو
كفاية عليك كدة
وبعدين قول يا عم اللي انت عايزه انجي فتاكات خضرة اللي انت عايزة
طول ما بترفع من معنوايتي

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

ادم المصري

ههههههههههههه
تصدق انا برضه بقول يا بخته بس هو فين
لو عندي واحد يا خويا مكنتش حطيت همي في الكتابة وقلت الكلام دة
كان زماني طلعته عليه
بس يلا محدش بياخد من الدنيا دي غير نصيبه
وبعدين بتسالني كان مسنتخبي فين الكلام دة
كنت مخبياه في جراب الساحر بتاع اسلام ههههههههههههه
بما ان هو عامل نفسه ساحر وجلا جلا ولا سحر ولا شعوذة
وبما ان انت عندك غيرة
يبقي نجحت علي العموم عايز تحب اسمحلي اقولك بلاش يا ابني
ههههههههههههههه
خليك عاقل كدة
ولو عايز واحدة تقولك الكلام زي دة
ممكن اكلمك شوية عيال اصحابي
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

3rby

خت انا ايه بقي من الابستامة دي

Fri Dec 08, 03:16:00 PM GMT+2  
Blogger Tamer Nabil Moussa said...

ياخرابى على جمال الكتابة

انتى طلعتى رومانسية وانا مش عارف ومخبية دة كلة فين

كلام جميل واكثر من رائع

احترم هذا القلم الجميل

مع خالص تحياتى

Fri Dec 08, 04:32:00 PM GMT+2  
Blogger tota said...

سمراء
بعد قراءة الكلمات احترت قليلا

فمهومى عن الحب هو انه يضيف قوة تتطغى على كل الممنوعات
يعطيكى ايمانا يفوق اى توقعات
يزرع فيكى املا يعلو فوق كل الافتراضات
حين نحب لا نرى عوائق حتى فى زمن الممنوعات
للحب لذة خاصة جدا لا ندركها الا حين نشعر بها تمس بعصاها السحرية افكارنا الواقعية لتحولها دون عن ارادتنا الى احلام زهرية

فيمكنك ان تعرفى العاشق من نظرة عينيه ومن ردود افعاله ومن كلماته فهو معزول عن نفسه عن كونه انسان فى عالم المادة

الحب يأخذك معه خارج زمن الممنوعات لكن الخيانة توقظك لتجدى نفسك اسيرة الممنوعات التى كنتى مغمضة عنها

كلماتك كانت رقيقة من امرأة حائرة
تحياتى

Fri Dec 08, 06:51:00 PM GMT+2  
Blogger Ma 3lina said...

wonderful poem , with high feelings , i lived the story in ur words :(

nothing 2 add actually

Fri Dec 08, 07:52:00 PM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

I loved it :)

Fri Dec 08, 09:31:00 PM GMT+2  
Blogger انحلت سيور العربه وسقط المهر من الاعياء said...

عظيم

رائع

عميق

مذهل

خيا لى

تحياتى

الشعور اللى جا نى وانا بقرء القصيده دى

انى اجيلك وانحنى اما مك احتر اما

واقدم
شكرمن قلب
شعر بكل كلمه كتبتيها
تحيا تى المبهره
اللامعه
المتوهجه
من هول
تلك الصاعقه
الشعريه

Sat Dec 09, 01:53:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

تامر

ازيك يا صحب الافكار المرعبة
بس برضه مش اترعبت
بالنسبة للرومانسية فدي شايلاها علي جنب زي هدوم الصيف كدة لما بشيلها في الدولاب
وبعدين ادك عرفت اني رومانسية هتعمل ايه بقي

شكرا ليك
................................

توتا
انتي كدة جبتي من الاخر امرأة حائرة
وفعلا عندك حق الحب يأخذنا خارج اسوار الممنوعات
لكن عندما تظلم الدنيا ونصدطدم بالسور :)
نجد قائمة من الممنوعات والمحظورات
وتصطدمي بواقعك المرير
ومش بتبقي قادرة انك تبكي ولا حتي تصرخي بالبط زي مانتي كاتبة في تعليقاتك في مدونتك
تحياتي ليكي
...................................

ما علينا

تصدقي ان انا مش صدقت نفسي لما لقيت اسمي عندك
شكرا يا قمر علي اضافة لينك مدونتي عندك
بس انا عايزاكي كدة ترغي وتتكلمي
اتعلمي من الاس دول
ولا اقولك خير الكلام ما قل ودل
ويكفيني اي كلمة منك
تحياتي
___________________________________

epitaph

بنت حلال
لسة كنت بقول لما علينا ان مافيش احلي من مختصر الكلام
وانا مبسوطة ان كلامي عجبك
تحياتي
___________________________________

الجحيم

علي فكرة بقي انت خضتني علي نفسي
واتخضيت منك
ولا يا عم تنحنيلي ولا اي حاجة اديني بس الفلوس اللي عليك
وانا مسامحاك

بجد تعليقك حسيت انه كتير اوي عليا
مش كنت اعرف ان اللي انا كاتباه هيخليك تقول كدة
دة انا هموت نفسي واحاول اكتب زيه
عشان اقدر اوصلك الاحساس دة تاني
انبسط انك علقت عندي
تحياتي

Sat Dec 09, 02:14:00 AM GMT+2  
Blogger Ma 3lina said...

ده شرف ليا يا افندم بس بجد الكلام حلو و مؤثر جدا و ووصل لى قلبى بسرعة البرق و مكدبش علييكى فكرنى ببعض الزكريات الاليمة

اسلوبك رائع و بسيط علشان الناس البسطاء امثالى يفهموة بسهولة

Sat Dec 09, 08:26:00 PM GMT+2  
Blogger شجره الدر said...

اقولك حاجه ياسمارا
احنا اللى عملنا الممنوع
واحنا اللى قتلنا العشق بين الضلوع
واحنا اللى بنكتم صرخه الحب جوانا
على اساس عيب
حرام
مايصحش
صدقينى لوهو بيحب
اكيد راجع
لو مش بيحب بقى
يبقى اقفلى على اللى فات فى شنطه بلاستيك
وروحى عند اقرب كوبرى على النيل
وارميه
وصدقينى صدقينى هاتنسيه

Sat Dec 09, 10:05:00 PM GMT+2  
Blogger admelmasry said...

دليني علي صحابك دول فين هما بس ؟

Sat Dec 09, 10:46:00 PM GMT+2  
Blogger مُزمُز said...

نص رقييييق جدا جدا

بجد يعني ده راجل مابيفهمش ازاي اتجرأ يزعلك؟

أعجبتني بدايات النص أكثر مما بعدها لأنها لخصت كثيرا وكانت صادمة في وضوحها وبساطتها وصدقها الشد

"دون صوته الصاعق لقلبي"

وذلك التعبير رقيق جدا

تحياتي لك

Sun Dec 10, 10:05:00 AM GMT+2  
Blogger Yasmine Adel Fouad said...

barrcuda


ده استقصاد بقى
لا مش كل الطير بقى يا سيدى

ثم انت مالك بانفاسها و للا انفاسى
حد جه جنبك
و اهو البت طلعت بتكتب م الخيال و المعايشة


وش واحدة مطلعالك لسانها

Sun Dec 10, 11:27:00 AM GMT+2  
Blogger sara said...

سمراء .. و كانك تروي ألمي و ألم اختي و ألم صديقتي و ألم امي من قبل
و كأنك تروي ألم كل فتاه مصرية و يمكن ألم كل فتاه عربية.. و كأنه ألم واحد

Sun Dec 10, 02:06:00 PM GMT+2  
Blogger بين الأمل و اليأس said...

صدقيني الحب شيء جميل جدا ومن عرفه صانه لكن كما يقال قد يكون مجبر على امره ان كنتي واثقه من حبه فاعلمي انه مازل يحبك ويتمنى لكي السعاده فتمني له السعاده واجعليها ذكريات تفرحك انك علمتي معنى الحب وضحكتي فيها وارتسمت البسمه على شفتيك
وان كان مشي من غير وداع فتمني ان يسمعك
ولكن لا تنتظري العوده منه ولكطن تمني ان تكملي الطريق
وعلى فكره كلامك ده جه على الجرح رغم انه لسه جديد وطازه لكن خلتيني رفعت السماعه وسالت عليها واطمنت واستريحت وعلى فكره الجرخح اللي عندي من الفراق مش من الحبيب
وربنا يسترها

Sun Dec 10, 09:29:00 PM GMT+2  
Blogger 3rby said...

ههه
انا باكره الخليجيييين جدا
علشان عادتهم وكمان باكره اللي اتعدوا

اي خدمة يا ياسميين
اي خناقة احنا في الخدمة

Mon Dec 11, 11:54:00 AM GMT+2  
Blogger الحصان الأسود said...

قطعتي قلبي حتت حتت بكلماتك

Thu Dec 21, 10:43:00 PM GMT+2  
Blogger الحصان الأسود said...

اقولك يا سمراء وماتزعليش مني

انتي غلطانة

غلطانة انك رسمتي وردة في كل ركن في بيتة

غلطانة انك اترميتي في احضانة

انك اتهاونتي في كرامتك معاه و اعطيتية مالا يستحق

اقولك.... الرجل لا يحب ولا يحترم من تفرط في كرامتها معه... مهما كانت تحبة... ومهما هو حاول معها ونسج من شباك حولها ....ومهما اقنعها انة الحب وانها لة وهوة لها...فذلك اختبار لها...فإن هي اعطتة مالا يستحق... فقد رسبت في الامتحان وشعر هو انها سهلة و لا تصلح ان يرتبط بها

ماتزعليش مني يا إنجي بس انا حبيت انورك

Fri Dec 29, 11:33:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

يا حصاني يا حصاني
انا طبعا عارفة كويس اوي اللي انت بتقوله

بس القصة دي فلا ما هي الا قصة خيالية
انا مألفاها
لكن مش عشتها
انا فعلا اللي عشتها هي قصة قلوب لا تنبض
لكن دي لا
وبعدين انا اصلا كنت بتكلم عن فتاه ممنوعه دي علي اساس انها متزوجة
يعني في دماغي انها بتقول كدة لجوزها اللي تركها وهي بتحبه
وهو اللي اسبها
اي نعم انا مش قلت كدة او وضحتها بس دة اللي كان في دماغي
انا لا يمكن ابدا ان اتهاوون في كرامتي او اتنازل عنها مقابل شئ سراب
لانني اراعي الله سبحانة وتعلي واخشي من غضبه
وتربيتي لنفسي ومبادئي تمنع دة
ارجو اني اكون وضحت كلامي
كل سن وانت طيب

Fri Dec 29, 09:17:00 PM GMT+2  
Blogger الحصان الأسود said...

ياشيخة وقعتي قلبي انا افتكرت ان انتي بطلة القصة وانها قصة حقيقية

وبعدين احنا نعرف منين انها مش انتي وانها بتقول كدة لجوزها اللي بتحية وتركها هوة حانشم على ضهر ايدينا يعني وللا نضرب الودع

تصدقي انا كنت زعلان جدا ومقهور انك في موقف لا تُحسدي عليى بالشكل دة
بيبقى صعب ان حد يثق في اللي بيحبة و يديلة الدنيا كلها ويطلع ندل
اسأليني أنا

المهم

كل سنة وانتي طيبة يا زرقاء النيل

Fri Dec 29, 09:24:00 PM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

ra3'm en ana mo7'talef 3anek ya engy tamam el 2e7'telaf laken dah maymna3sh enty 2ensana bet7essy w fahma el 2e7sas ...ad3elek da3wa bas walahy asdy beeha 7'air ...rabena ymwat gwaky el 2e7sas...matz3aleeeesh bas howa dah 7alek la2en 7aram bgad ma7'lou2 y7sal fee elly by7sal feeky dahh.

3ala add maho 7aram 3ala add manty lazem tefhamy en fee 7ekma aw hadaf aw thawb aw 3ekab men wara elly by7salek dahhh...and galanf shewaya..w2efl bas dah ana ma3lesh est7amely ra2yy elly 7a2oulu she2ty anty am abyty...
3ala fekra ana ma2retsg el comments bta3et el nas bas 7osanek by2oul enek 3'ltana...asef enty men 3'altana...washokran

Tue Jan 02, 05:54:00 PM GMT+2  

Post a Comment

<< Home