Friday, November 24, 2006

تناقضات

في البداية اليك تناقضي.....
بداخلي يا سيدي الاف الثغور وملايين التناقضات
فانا الجنون الذي يعقل وهتك عرض فمي من براءة الكلمات
انا قطار ملئ بمئات الراكبين وبداخله فراغ كبير ومتاهات
انا النجوم السوداء التي تنير ليل عاشق حزين يحي السكرات
انا العاصفة والرعد والبرق انا ليالي شتاء دافئات
انا الطفلة القاتلة عصفور تائه يحلق ميتا لالاف المرات
انا جسد دامع بمطر الكافور التهمته افكار عذاري بريئات
انا التي تملاها قصص الحب وما عاشت العشق الا علي بعض الوريقات
انا درب طويل ..طويل ممهد لا تسير فيه من احزانه ودموعه التائهات
انا براءة البحر القاتل انا هدوء ما قبل العاصفة وانا العمق المخيف للبحيرات
انا فراشة صغيرة مدلله راقصة فوق اشواك والام الزهرات
انا لوحة لم ترسم ابدا.. وانا حروف اللغة التي لم تكتب في الرسالات
انا قصيدة صريحة بها شهوة جسد وغريزة امرأة تكتبها قلوب الراهبات
انا مذهب زاهد في حرفين تتعبد داخل مملكة العاهرات
انا ملكة فوق مملكة العاشقين ووصيفة رقيقة لابغض الاميرات
انا المتنبي.. انا رابعة.. انا مايكل انجلو.. تجدني في جميع اللوحات
انا لست انا.. حجر ناطق.. رحمة سماء وعيون دامعات
انا التحول الكامل شجن غريب تخترعه امهر المحترفات
ثغرات..انزلاقات اختراعات.. جنون لكن ما هي الا تناقضات
لك ان تسميه كيفما تشاء لكنك ابدا لن تصل لشواطئ بحاري
سمه كما يحلو لك لانك ستحيا وتموت دون ان تصل لمدار اقماري
فلا تحاول الوصول الي ولا البحث عني لا مني ولا من خلال اشعاري
فلا تقرأني لاني لا أقرأ .. يا سيدي هذا هو اختياري
حب , طمأنينة, حنان , عطف ,امان, استقرار تلك هي اعذاري
لن تستطيع ابدا ان تفهم سماء نداءاتي او ان تسبح داخل عيون انهاري
فويلي من قلب لم احصل عليه ومن اجل حب زائف لم تحدده بعد اقداري
ويلي من اهتزاز عرشي لحب يملأني وعشق يجرفني داخل جنة ناري
فاض قلبي من جنون عاشقة تهوي الموت في حياة الاسفارِِ

Labels:

7 Comments:

Blogger Tamer Nabil Moussa said...

كلام جميل واكثر من رائع

استمرى فى السرد


تحياتى

Mon Nov 27, 03:59:00 PM GMT+2  
Blogger Carol said...

يا لكي من كاتبة احساسها محترف
تتقيني التعبير
عشت مع تلك الاسطر... كتاباتك جعلتني اسافر مع افكار و مواقف فيحباتي

تحياتي

Wed Nov 29, 06:37:00 PM GMT+2  
Blogger elgharep said...

عمل رائع تشبيهاتك جميلة وجديدة ومعبرة عن فكرتك التى تمتلئ بحالة من نقد الواقع الاذع اللى أنعكس على الذات بشكل واضح
الغريب

Thu Nov 30, 01:51:00 PM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

جميل هذا الحضور
تعرفي هذا النص يذكرني بنص مصري قديم كان يوتلى في معابد إيزيس، النص موجود على مدونتي في الصفحة الرئيسية وهو نوع من الص يبدا دايما بـ أنا كذا وكذا، وكان يتضمن العديد من التنقضات
عندي فكرة ليك، ليه متحوليش تضفير النصين، بمعنى استخدام النص التاريخي كفرشة لنصك هذا جربي، اعتقد المحصلة ستكون ممتعة
وعلى فكرة أنا رفعت من مدونتي ما ازعجك، رغبة في التوحد ولم الشمل
مساء جميل

Thu Nov 30, 09:40:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

تامر دايما ناصفني كدة واول واحد تعلق عندي ربنا يخليك يارب
المرة الجاية لو عملت كدة هيبقي ليك هدية كارت شححن ب 3 جنيه ههههه


كارول
ربنا يخليكي يا قمر
بجد كلماتك دي شهادة اعتز بيهاوسعدت اكتر انك حسيتي بيها فقليلا ما يسعر المء في زمانا هذا
اشكرك مرة تانية


الغريب
اشكرك لزيارتي يا غريب
المهم انت معانا ولا مع الناس التانين
يبقي في حد غريب هنا
مش تقول ان هو انت
بجد كلامك كبير اوي وتعلقك عجبني
وسعيدة انك وصلت للنقطر دي اللي هو عباة عن نقد الواقع في تناقضاتي


شريف
انا فعلا زرت مدونتك وقريت الجز اللي انت كنت بتتكلم فيه
ورديت عندك
اشكرك لزيارتي مرة تانية واتمني انها تتكرر

Fri Dec 01, 12:12:00 AM GMT+2  
Blogger islamz said...

ايه يا بنتى الاحساس العالى ده .. كل تدويناتك روعة ... بداية من موضوع علا .. وحتى تناقضات .. انتى عارفة ان فعلا الكلام اللى من القلب بيوصل للقلب على طول .. وانتى كتبتى باحساس عالى .. واكيد كان لازم يوصل زى ما كتبتيه .. استمرى على نفس الطريق .. وربنا يوفقك ان شاء الله ... ... يا شرقية .. تقبلى ارق التحيات والسلام ختام.. :]

Fri Dec 01, 09:55:00 AM GMT+2  
Blogger شمعى أسعد said...

ايه ده يا بنتى
جميلة جدا
انتى نزارية خالص
تحياتى

Sat Dec 09, 02:43:00 PM GMT+2  

Post a Comment

<< Home